zondag 30 oktober 2022

Even iets moois nr. 493 - Paddenstoelen

Paddenstoelen; ik ben altijd weer blij dat het herfst is. Niks mis met andere seizoenen, maar als ik mocht kiezen zou het ook altijd herfst mogen zijn. Gelukkig maar dat ik niets te kiezen heb...





Al jaren hoop ik ooit een Spechtinktzwam te mogen zien en ineens: daar staat-ie! De rest van de dag loop ik op een soort roze wolk: de Spechtinktzwam eindelijk gezien!





Porseleinzwammetjes, zomaar een hele bos. Het lijkt wel of er nóg meer zijn dan andere jaren.





Nog eens Porseleinwammen, maar nu aan een boom. Dat geeft de gelegenheid ze van onderen te fotograferen en kijk eens hoe mooi dat is!





De Panteramaniet. Daar kijk ik altijd met een zeker ontzag naar, want hij bevat dezelfde giften als de vliegenzwam, maar in een hogere concentratie. Eet je hiervan, dan is dat vrijwel zeker je laatste maaltijd.





Hoe anders is dat met deze: het Gewoon Eekhoorntjesbrood. Een uitstekende consumptiepaddenstoel, zegt het paddenstoelenboek. Dat kan wel zijn, maar ik ben tevreden met een foto.





Als je niet de "rood-met-witte-stippen" hebt gezien, dan is je herfst natuurlijk niet compleet. Kunst is altijd er een aardige foto van te maken. Jonge exemplaren van de Vliegenzwam lenen zich daarvoor het best.





Ik verzuim er iets beters van te maken en dat is jammer. Mogelijk is dit de Wortelende Inktzwam, maar helemaal zeker weet ik het niet.





Makkelijker te determineren is deze tweeling: de Parelstuifzwam.


4 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit
    je hebt de herfst op zijn mooist gefotografeerd, gaaf,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,
    Wow, een Spechtinktzwam! Nooit van gehoord en hij is prachtig! Maar de Panteramaniet , Vliegenzwam en de Parelstuifzwam vind ik ook hele mooie foto's!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie paddenstoelen en zwammen blog Gerrit,
    prachtige soorten heb je fraai vast kunnen leggen. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen