zondag 6 november 2022

Even iets moois nr. 494 - Kraanvogels!

Ongeveer elk jaar breng ik een bezoek aan de Kraanvogels, die op hun trek van noord naar zuid een paar dagen pleisteren op het Duitse platteland.





"Zeer waakzaam" zegt het grote vogelboek. Ik zeg liever: uitgesproken schuw! Hier vier volwassen Kraanvogels en één jong van dit jaar. Die bruine vlekken op het verenpak dateren nog uit de broedtijd. Ze smeren zich dan in met modderig veenwater.





Voor ik naar Duitsland afreis oriënteer ik me even op de site. Jawel, in het gebied moeten nu zo'n 30.000 Kraanvogels bivakkeren. Dat wil niet zeggen dat je er over struikelt. Sterker: het is langdurig zoeken in een areaal van misschien 30 bij 50 kilometer. 





Hier een compleet gezinnetje met links het jong. Hoewel die uitstekend voor zichzelf kan zorgen reizen ze in gezinsverband. Bijna altijd met één, soms met twee bruin gekleurde jongen.





Hier kun je goed het verschil zien tussen juveniel en adulte vogel. Zo'n jong moet zowat sneller groeien dat de bruidssluier in de tuin: in een paar maanden tijd is hij toch bijna 2 meter hoog!





De streek achter het Teutoburgerwald en onder Bremen is een grotendeels bedaard landbouwgebied, doorsneden met af en toe een doorgaande weg en verder met smalle landbouwweggetjes. De plaatselijke bevolking lijkt niet geïrriteerd door al die Hollanders die op het spektakel afkomen. Gemaaide maisakkers zijn favoriet bij de Kraanvogels.





Grappig gezicht zo, vier op een rij. Met een scherpe blik (of een beetje fantasie) zie je het rode kapje dat ze dragen. En die slordige verenbos aan de achterkant is niet de staart, maar dat zijn de gevingerde uiteinden van hun vleugels. Een spanwijdte van 2,20 meter moet ergens blijven natuurlijk.





Reizen in groepsverband betekent ook dat af en toe duidelijk moet worden gemaakt welke plek je inneemt in de pikorde.





Voor hét fotomoment moet je wachten tot zonsondergang. In lange slierten trekken grote groepen Kraanvogels vanuit hun foerageergebieden naar de slaapplekken en dat is altijd ergens waar ze met de voetjes in het water staan. "Majestueuze vlucht" zegt het vogelboek en dat is niet overdreven. De mooi gekleurde lucht en het getrompetter van de enorme aantallen Kraanvogels zorgen elk jaar weer voor kippenvel!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit
    het was de moeite waart wat een mooie foto's
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit,

    Ik weet niet of jij hetzelfde gebied bedoelt, maar ik was ook eens in Diepholz voor de kraanvogels. Het is inderdaad een groot gebied met veel landbouwweggetjes, maar in tegenstelling tot jouw ervaring bleken de lokale boeren met hun tractoren niet zo gecharmeerd van onze aanwezigheid. Ik herinner me dat we 's-avonds op een plek stonden bij een groot heideveld met een uitkijktoren en we zagen tegen zonsondergang duizenden kraanvogels komen aanvliegen om in de natte heide te overnachten. Mooie ewrvaring.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerrit, mooie serie. Het lijkt me een machtige ervaring ze te zien vliegen en te horen roepen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige blog van Die Crane. heel mooi gefotografeerd Gerrit. Groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen