maandag 24 oktober 2022

Even iets moois n4. 492 - Balgzandpolder

De vogelvrije vrijdag voerde naar een hut van Landschap Noord-Holland, in de kop van Noord-Holland. Dankzij de verlaagde ligging van de hut, het omfloerste licht en de eigenlijk heel gewone vogels die zich wilden laten zien beleefde ik een bijna euforische dag...





Man Wintertaling staat zich in ondiep water te poetsen en laat daarmee kleuren zien die anders verborgen blijven.





Krakeenden; daar gaat het heel goed mee en ik zie er dan ook veel. Hier een vrouwtje dat door de mannelijke omstanders met meer dan gemiddelde belangstelling wordt bekeken.





Zonder dat ik dat in de gaten had staat plots een watersnip voor de hut. Hij ziet mij, ik zie hem. Twee minuten lang verroeren we ons niet. Dan gelooft hij dat het goed volk is en begint te foerageren. MAARRR... Thuis gekomen kijk ik nog eens in het vogelboek en dan zie ik dat het helemaal geen watersnip is; het is een Bokje! Nooit eerder voor de lens gehad, zelfs nooit eerder goed gezien! Zo blij met deze waarneming; en dat op maar 4 meter!





Slobeend. Prachtige eenden met een snavel uit de buitencategorie.





"Nee nee vrienden, zo wordt het niks. Allemaal in de maat graag en gelijk inzetten. Komtie: een twee drie een twee drie..."





Erg grappig: de Krakeend rechts is geobsedeerd door het duikende Dodaarsje. Hij zwemt er achteraan en probeert ook te duiken als de Dodaars dat doet. Ik vermoed dat hij hier vraagt wat een lesje duiken kost...





Een groepje van een stuk of zeven Grutto's staat in het lage water. Ik neem aan dat ze niet meer vertrekken naar het zuiden, maar hier proberen de winter te overleven. Dat doen ze dan aan onze kusten.





Had ik wel verwacht natuurlijk: de Oeverloper. Even later arriveert er zelfs een tweede. Leuke, actieve vogeltjes.





Had ik al verteld over de buitenmaatse snavel van de Slobeend? Hier mevrouw, uitgerust met hetzelfde gereedschap.





Ik sta net mijn spullen in te pakken als er plots een Kleine Zilverreiger langs de hut loopt, zoekend naar lekkere hapjes. Gauw de boel weer uit de tas...





Als afsluiter een Bergeend. Een grote eendensoort die vooral in de paartijd erg grappige geluiden maakt. De jonkies van de Bergeend zijn werkelijk de allermooiste die ik ken; een foto ervan is me nog nooit gelukt.

4 opmerkingen:

  1. Geweldige foto's, Gerrit en je commentaar is weergaloos!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi licht, leuke soorten en geslaagde foto's. De foto van madam krak met de kleine dodaars is erg super!
    De slobeenden zo dichtbij is wel heel leuk om te zien.
    Gefeliciteerd met je bokje, echt top!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerrit,

    Bijzondere hut deze met alleen watervogels, de meeste hutten zijn opgesteld voor bosvogels maar dit is weer eens wat anders. Kan me voorstellen dat je euforische dag beleefde met deze soorten zo vlak voor je lens, je krijgt dan pas de details te zien die anders verborgen blijven. Mooie foto van die klapwiekende krakeend, leuke teksten heb je er ook bij bedacht. Wilde al gelijk in de pen klimmen om je vermeende watersnip te corrigeren, maar je had zelf al gezien dat het een bokje was. Ze zijn totaal niet schuw, ik heb er met mijn camera eens een meter vanaf gezeten maar het bleef gewoon zitten. Je moet er al bijna bovenop staan voordat het wegvliegt.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit
    die heb je maar weer te pakken op beeld erg mooie serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen