zondag 1 mei 2022

Even iets moois nr. 475 - De polder in op Koningsavond


Ik weet niet hoe dat bij u is, maar Koningsdag is bij ons altijd een wat moeizame dag. Even slenterend het dorp in, poosje voor de buis om te kijken wat over de koninklijke familie wordt uitgestort, en verder weten we het eigenlijk niet zo goed. Maar na de avondmaaltijd trokken we toch nog maar even de polder in, terwijl het zonnetje steeds lager zakte. Dat bleek een gouden greep.





Ik weet niet of u dat ook meemaakt, maar ik kom steeds meer en vaker Gele Kwikstaarten tegen. Ik dacht altijd: de witte is voor de polders, de gele voor de akkerlanden, maar dat wordt keer op keer gelogenstraft. Niet dat ik het erg vind, zo'n fraaie Gele Kwik op een rustiek paaltje. Het zijn net allemaal felle lichtjes, zo in de weidse polder. Deze zingt - ietwat binnensmonds - zijn melodieuze wijsje.





Nou ja, de Witte Kwikstaart mag er ook zijn. Zijn fraaie grijstinten zijn natuurlijk helemaal van deze tijd, zeker met die accenten in zwart en wit.





Deze foto is met het zonnetje in de rug, de vorige met tegenlicht. Ik ga toch maar voor de zachtere kleuren en lichte achtergrond bij de tegenlicht opname.





Maar tot mijn verbazing liepen er al jonge Grutto's rond. Vier weken terug nog volop schermutselingen, en nu al stappen de pulletjes door het hoge gras. Ik heb sterk de indruk dat het broedsucces een stuk groter is dan vorig jaar. Dat zo zijnde, mooie foto hè?





Ik stopte de auto bij een oudervogel die snel zijn jongen onder de vleugels riep. Maar toen ik uit de auto kwam en naar het hek toe kroop vloog de ouder op om mij eens flink de les te lezen en zo mogelijk te verjagen. De jonkies vonden het allemaal prachtig en maakten gelijk gebruik van hun vrijheid.





Zich van geen enkel gevaar bewust liepen drie jonge Grutto kuikens zowat mijn lens in. Als meer weidevogels zijn het zgn. nestvlieders. Dat betekent dat ze direct uit het ei hun kostje bij elkaar gaan scharrelen, want voeren is er niet bij. Een grappig gezicht hoe ze alles aanpikken om uit te vinden wat eetbaar is.





En terwijl de ene ouder luidkeels klagend boven mijn hoofd hing, probeerde de ander de jonkies een veilige kant op te dirigeren. Geweldig om dit (weer) een keer te mogen meemaken.





Jawel, de Graspieper met zijn stipjes en streepjes in ingetogen kleuren. Deze leek me nog niet met broedsel bezig, maar hij zat er tekort om het even te vragen.





Het lage zonnetje legt een warme gloed over dit koppeltje Bergeenden. Een mooie afsluiter van Koningsdag.

4 opmerkingen:

  1. Mooie fotos, de jonge grutto is heel schattig. Ik weet niet of ik ze dit jaar zie, waar ik ze vorig jaar zag is de weg afgesloten voor autoverkeer. De gele kwikstaart staat er ook heel goed op. Toevallig zag ik er vorige week ook 1.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit
    die tiefe Sonne macht ein tolles Licht, das macht die Bilder besonders schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Gerrit.
    Echt genieten dit. Nu de dagen wat lengen en er een laag zonnetje is, is het prachtig buiten . Mooie foto's!
    De pullen van de grutto's zijn geweldig
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Gerrit,

    Een fijne besteding van je koningsdagavond (wat een woord zeg). Dit kun je beter doen dan voor de beeldbuis hangen Mooie platen vooral de eerste van het pulletje grutto en wat je zegt over de gele kwik is ook mijn beleving. Was het een tiental jaren geleden nog bijzonder om een gele kwik te zien, in tegenstelling tot de witte, nu zie je ze in diverse landschappen steeds meer. Ik kan me overigens herinneren dat je ze vroeger en dan praat ik over plm. 40, 50 jaar geleden ook veel meer zag dan in die tussenliggende periode.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen