zondag 8 mei 2022

Even iets moois nr. 476 - Flevopolder

Tja, hoe gaat dat. Vastberaden toog ik op zoek naar de doortrekkende draaihals en beflijster, en hoewel ik er akelig dicht bij geweest moet zijn... vond ik ze niet. Ondanks de focus op deze soorten hield ik wel mijn ogen open voor wat zich verder nog wou laten zien. Dat leverde toch weer smakelijke soorten op.





Ik check even Waarneming om te kijken of er zich wat in mijn buurt bevindt en wat denk je wat? Op 800 meter moet een groep van wel 300 Dwergmeeuwen rondhangen... Ik moet eerlijk bekennen dat ik ze in eerste instantie niet herken: kokmeeuwen, denk ik. Maar dan zie ik die donkere snavel, de geringe grootte en vooral de donkere onderkant van de vleugels. Jawel, Dwergmeeuw.





Een mooie meeuwensoort. Ze foerageren door constant heen en weer te zeilen en telkens te duiken naar insectjes op het water. Dat levert ongeveer 5 gelukte foto's op; van de 200...





De Oostvaardersplassen barsten van de vogels die elk wedijveren wie het hoogste lied kan zingen. Hier een Winterkoning die net even zijn snavel houdt.





Maar deze heeft er echt zin an: een Fitis zingt zijn melancholieke wijsje vanaf een lage boomtak.





Nee, deze Staartmees zingt niet. Geen tijd voor. Aan zijn rommelige en sleetse uiterlijk zie je dat hij het druk heeft met zijn jongen.





Leuk, zo'n Vinkenman helemaal tussen het groen.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit
    je hebt ze mooi in beeld gebracht,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit,
    die Quote 5 von 200 kommt mir sehr bekannt vor, gut das alles Digital ist so kann alles weg was nicht gut geworden ist
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi Gerrit die dwergmeeuwen. Ik moet er pas ook gezien hebben maar door de vele kokmeeuwen niet herkend. Ze lijken er inderdaad veel op. Vervelend dat je die andere niet kon vinden, misschien zie je ze een keer onverwachts.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Gerrit,

    Komt me bekend voor dat zoeken naar o.a. de draaihals. De soort staat al jarenlang bovenaan op mijn wensenlijstje, maar helaas heb ik hem nog nooit mogen zien, laat staan fotograferen. Binnenkort gaan we naar Texel, daar zat hij tot voor kort in de Tuintjes, maar op dit moment is hij alweer weg. De beflijster daarentegen heb ik vorig jaar uitgebreid kunnen fotograferen en wat schetst mijn verbazing, enkele weken geleden zat er zowaar eentje in onze achtertuin. Maar met de dwergmeeuwen had jij in elk geval een prachtig alternatief.

    Grotene,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen