zondag 24 april 2022

Even iets moois nr. 474 - Nieuwe Driemanspolder

De Nieuwe Driemanspolder is een stuk gemaakte natuur tussen Zoetermeer en Leidschendam. Ruime waterpartijen, stukjes plasdras en wat rommelhoekjes maken dit als foerageer- en woongebied interessant voor diverse soorten vogels en andere dieren. Er is dan ook veel te zien.





Verrassing... Sta ik geconcentreerd te wachten op de gehoopte verschijning van een gele kwikstaart, zie ik ineens iets met grote snelheid over een ruiterpad komen aanhollen, het fietspad oversteken en in de begroeiing opgaan. Een Hermelijn met een vers gevangen muis in de bek! Het is natuurlijk volledig te danken aan mijn scherpe blik, mijn ongeëvenaarde reactievermogen en mijn tegenwoordigheid van geest dat ik er dan zo'n foto aan overhoud...





Maar goed, ook de Gele Kwikstaart liet zich makkelijk zien, al was het wat ver weg. Er zaten er trouwens veel; erg veel zelfs.





Ja natuurlijk, de Kleine Plevier. Ongeveer zo groot als een mus. Houdt van rommelige terreinen en gebieden die niet af zijn. Is daarmee een zogenaamde 'pioniersoort.' De gele oogring is zeer kenmerkend. Dit is het mannetje, met zwarte banden over de kop.





En hier zijn vrouwtje, iets 'zachter' gebandeerd. Omdat ik ze in de verte zag aankomen ging ik op mijn knieën zitten en wachtte of ze dichterbij wilden komen. Dat wilden ze wel, maar al met al duurde dat toch wel een half uurtje of zo. Toen ik daarna overeind wilde komen lukte dat amper; ik voelde me 128 en het duurde een poos voor ik weer normaal ter been was. Gelukkig hebben we de foto's nog...





Is dat mooi of is dat mooi? Zeer elegante vogel, de Kluut.





Mooi, dat zwart-wit patroon op de vleugels. In de winter kun je wel eens een hele vlucht zien van een paar honderd van deze vogels tegelijk. Dat is een adembenemend schouwspel.





Als we bij het water aankomen vliegen de Kluten naar een stukje verderop. Een beetje bekend met hun gedrag gaan we maar gewoon aan de rand van het water zitten en wachten af. Ze komen al gauw terug en negeren onze aanwezigheid, en dan maak je dit soort plaatjes.





Aha, een Kwak! In het Oosterpark in Amsterdam kun je met een beetje mazzel een hele groep Kwakken aantreffen. Waarschijnlijk is de eerste ontsnapt uit het nabij gelegen Artis, vond een partner en dan gaat de rest min of meer vanzelf. Helaas zagen we alleen deze adulte vogel, die zich ook nog had verschanst achter een dikke tak. Gelukkig deed ik het niet voor niets: ik was 10 euro kwijt aan even parkeren in de straat. Overigens is de Engelse naam Black-crowned Night Heron, en dat klinkt dan toch een stuk voornamer dan Kwak...





Als afsluiting van een gevarieerde dag doen we nog even de tuin aan van kasteel Loenersloot. Daar zit deze dreumes van een Winterkoning een enorm lawaai te maken.


4 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit, wat een top waarneming en top foto van de Hermelijn. Geweldig. Natuurlijk ook de andere foto's zijn fraai. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie fotos Gerrit. Ik heb jaren geleden ook eens een hermelijn gezien. Jouw hermelijn is heel mooi. De kwak en de kleine plevier staan er ook mooi op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerrit,
    Wat een wereldplaat van de hermelijn! Dat is toch wel een extra felicitatie waard!! De kwak is natuurlijk toch ook geen slordige soort. ook al zat hij nu niet echt lekker voor een fijne foto, dit is toch al heel gaaf. De gele kwik zo met ruimte op een paal leverde je een hele mooie plaat op. Wat een schitterende sfeerplaten van de Kluten, ik ben er weg van! De winterkoning tot slot is cool! Je weet het ook weer heerlijk te vertellen. Ik moest er ook om grinniken...Ik hoop dat je je inmiddels weer jong voelt ;-)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Gerrit
    Reaktionsfähigkeit und Geistesgegenwart.. perfekter kann man es nicht beschreiben, tolle Fotos
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen