donderdag 14 april 2022

Even iets moois nr. 472 - Portugal

We brachten een klein weekje door in Portugal. We zagen qua vogels minder dan verwacht, en heel veel minder dan gehoopt. En zelfs de zon liet zich amper zien. Een impressie.





In ons land vrij zeldzaam, in Portugal algemeen: de Koereiger. Hij doet zijn naam eer aan, dacht ik zo.





Prachtig natuurlijk, zo'n Roodborsttapuit, maar die vind je hier in Nederland ook zat. Het is een van de vogelsoorten waarmee het goed gaat.





Jawel, het Groentje. Op die ene zonnige dag waren er direct diverse soorten vlinders te bewonderen.





De Atlantische kust van Portugal is ruig en rotsig, maar op sommige plekken vol met een soort reuze ijsbloemen. Ik meen dat dit de Hottentotvijg is.





Het haventje van Sines. Een pittoresk gezicht met al die gekleurde bootjes.





Ooievaren broeden langs de kust gewoon op de rotsen. In het nest zie je één ei liggen.





De rotskusten zijn echt prachtig maar ook relatief druk. Er loopt namelijk de Fishermen's Trail, een langeafstandswandelpad van een dikke 200 km - naar verluidt de mooiste kustroute van Europa - en die trekt aardig wat lopers.





De Kneu, zowel daar als in ons eigen land te bewonderen.





Klapeksters zitten graag op draden zoals deze, speurend of zich een hagedisje of zo wil laten verschalken.





Op het terrein van ons huisje - we hadden ruim een halve hectare voor onszelf - stonden diverse soorten orchideeën. De meest fotogenieke vond ik toch wel de Tongorchis. Op handen en knieën struinen we een uurtje door de ruigte.





Nog eentje dan. Je ziet ook goed waaraan hij zijn naam heeft te danken.





Alentejo, de streek waar we zaten, is bedekt met Kurkeiken. Om de acht tot tien jaar moet daarvan de bast worden geschild, anders gaat de boom dood. Buiten dat is het een buitengewoon grillige boom; erg fotogeniek vind ik, en ik raak er niet snel op uitgekeken.





Ik zou hem niet zomaar gevonden hebben: de Paarse Aspergeorchis. Hier nog zonder bloemen en dan zie je goed waarom hij heet zoals hij heet.





Kijk nou: een Hop. Twee zelfs! We stuiten op een groepje van vier, maar kunnen er niet naar toe sluipen vanwege een afrastering. 





Als ik op mijn knieën tot aan de draad kruip duikt de Hop in een oneffenheidje in het terrein en blijft daar doodstil zitten. En inderdaad hoor, ik zie hem niet ;-)

2 opmerkingen:

  1. Mooie fotos van Portugal, de hop en de klapekster vind ik heel mooi. Ik heb die nog nooit gezien. Jammer voor jullie dat het niet altijd zonnig was en je minder vogels gezien hebt dan je verwacht had.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit
    du hast aber trotzdem einen schönen Urlaub gehabt, und die Bilder sind auch sehr schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen