dinsdag 1 februari 2022

Even iets moois nr. 463 - Rondje Oostvaardersplassen

Een rondje Oostvaardersplassen deze keer. Op zoek naar goudvink, ijsvogel en baardman. Maar het is natuurlijk het beste om open te staan voor álle moois dat de natuur te bieden heeft, en niet alleen maar achter dat ene vogeltje aan te jagen. Zodoende leuke dingen gezien.






Verwacht het onverwachte, dat ging hier wel erg op. Langs een blubberig wandelpad staat een Edelhert in het water tussen overhangende struiken. Zomaar, op luttele meters afstand. Op het oog onverstoorbaar kijkt hij ons aan, maar het heeft toch iets vreemds, zo dichtbij.





Een paartje Grote Zaagbek. Makkelijk te herkennen aan de haaksnavel en het jolige kapsel van mevrouw. Ze duiken vaak maar niet lang, dus als ze even allebei onder zijn haast ik mij het talud van de dijk af en zit stil als ze weer boven komen. Natuurlijk zien ze dat dus vandaar dat ze snel weg zwemmen.





Een Fuut, nog volledig in winterkleed. Door allerlei spiegelingen krijgt het water kleurige golfjes.





Een groep Tafeleenden ligt te soezen tegen de dijk aan. Maar als ik afdaal zijn ze ineens wakker en maken ze zich uit de voe... zwemvliezen. Slapen doen ze met minstens één oog open. Er mocht eens een havik langs komen, of een zeearend...





Nou nou, ongeveer elke vrijdag loop ik wel tegen een groepje Staartmezen aan. Kleine pluizige bolletjes met een gek lange staart, en nooit alleen.





Deze mevrouw speurt naar een baardman, en hoewel ik me al een week niet heb geschoren loopt ze me toch gewoon voorbij.





Mooi hè, zo'n Putter. Ik verlang al jaren naar een mooie putterfoto, met de vogel op een distel of een kaardebol. Zolang dat niet is gelukt doen we het hier maar mee.

4 opmerkingen:

  1. Mooie fotos. Ik heb nog maar 1 keer een baardmannetje gezien. Putters houden van lavendel, vooral als die uitgebloeid is. Misschien een tip voor je tuin. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Geritt
    der Rothirsch stand genau richtig, bei meinem Glück hätte ich sicher die falsche Kameraeinstellung genommen, bei dir passt alles perfekt zusammen, schöner Post
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerrit,
    Het is weer een superleuk verslag van je rondje Oostvaardersplassen!
    Apart zo'n ontmoeting met echt wild! Dat je voorbij gelopen werd is weer vermakelijk ;-)
    Mooi je staartmeesje en puttertje, heerlijke soorten. Fijn dat je het zaagbekkenpaartje op de foto kreeg.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen