zondag 2 mei 2021

Even iets moois nr. 432 - De bollenvelden

Al eerder zag ik dat de tulpen laat waren dit jaar. Afgelopen vrijdag toch maar gegokt dat de velden er kleurrijk bij zouden staan en dat klopte. Helaas liet het zonnetje verstek gaan; dat had de kleuren nog intenser gemaakt.





Het gros van de mensheid begeeft zich naar Hillegom en Lisse voor de bloeiende tulpen, maar ik ga liever naar de Noordoostpolder of - zoals in dit geval - de streek tussen Alkmaar en de duinen. Maar dat vertel ik verder aan niemand, anders wordt het daar ook weer druk. Nog een prettige bijkomstigheid: in dit gebied is altijd wel de nachtegaal te horen.





Mooi, zo'n veld vol paarse Tulpen. En feest voor de macrolens.





De bloem is feitelijk alleen maar een bijproduct. Het gaat om de bollen en om die gezond te kunnen oogsten straks komt er nogal wat handwerk bij kijken. Hier een ploegje mensen dat met de hand de verkeerde bollen met een of ander gemeen goedje inspuit. Dat voorkomt dat andere bollen worden aangetast. Ik neem de figuren graag mee in de foto zodat er wat contrasten ontstaan.





Bedden met Blauwe Druifjes en die zijn dan ook echt blauw.





Het blijft leuk om te experimenteren met scherp en onscherp.





En extra leuk wordt het wanneer er eentje tussen staat met een afwijkende kleur.





Met behulp van Photoshop maak ik de voorgrond onscherp zodat je vooral gekleurde banen overhoudt. Ik ga er nog eens over nadenken of ik dit mooi vind.





Een deel van de bloemen staat nog in de knop. Door wat over te belichten krijg ik mooie pasteltinten.





Als ik niet echt haast heb, dan ga ik soms naar links terwijl de navigatie me naar rechts wil hebben. Zo kwam ik plots terecht op deze historische plek in Egmond aan den Hoef. We zien hier de slotkapel die behoort bij het Slot op den Hoef, ofwel kasteel Egmond. Het kasteel zelve werd in 1573 verwoest door de Geuzen. Het standbeeld is van Lamoraal van Egmont, een man van grote betekenis voor de streek. Ik bedoel: wie kent dit plekje nou helemaal?





Een Bloesemtak op de volkstuin.





Ook op de volkstuin: een Koolmees die een hartig hapje komt brengen bij zijn vrouw, die in de nestkast op eieren zit.

2 opmerkingen:

  1. Mooie fotos van de tulpenvelden Gerrit, bij mij regende het net bij de de tulpenvelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,
    Prachtig, vooral die foto's met het accent op die ene tulp of druifje. Heel mooi!
    En Egmond aan den Hoef....? Ziet er heel fraai uit!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen