zondag 30 juni 2019

Even iets moois nr. 364 - op pad met de macrolens

De vogelvrije vrijdag ging deels naar de baas, maar de ochtend bracht ik door in een gevarieerd natuurgebiedje. Ik besloot me te concentreren op het kleine spul. Gewapend met macro-objectief en eenpoot-statief speurde ik tussen grassen en stengels, op zoek naar niets in het bijzonder.





Op de rietstengels zitten veel van dit soort groene insecten. Ze zijn ongeveer een centimeter groot. Leuk, dit spiegelbeeldig effect.





Intrigerend toch: ongeveer elke 5 seconden schiet het rechter beestje een druppel af. Kan iemand mij vertellen welk insectje ik hier voor de lens kreeg?
Aanvulling: het is de Groene Rietcicade.





Je moet héél voorzichtig bewegen om een Juffer te fotograferen. Bij de minste verstoring zweven ze weg op hun elegante vliesvleugeltjes. Welke soort het is weet ik niet; nog steeds heb ik niet het Groot Libellen- en Jufferlexikon aangeschaft.
Aanvulling: betreft het Lantaarntje.





Een of andere vliegensoort, waarschijnlijk nog maar net getransformeerd van larve naar vliegend insect. En dan moeten de genen wel worden veilig gesteld, uiteraard. De precieze naam kan ik u niet geven, want ik ben niet in het bezit van het Grote Vliegenboek.
Aanvulling: waarschijnlijk de Gewone Schubsnipvlieg.





Dit is een van de eerste Soldaatjes die ik dit jaar zie. Binnenkort krioelt het er van. Ze struinen dan elke plant af op zoek naar een partner. Erg komisch om er een poosje naar te kijken.





Mooi, zo'n Zweefvlieg op distel. Er zijn nogal wat soorten zweefvliegen, maar omdat ik nog niet het Zweefvliegenboek heb moet ik u de exacte naam schuldig blijven.
Aanvulling: gaat om de Snorzweefvlieg.





Wát een prachtige kleuren: geel, zwart, bruin, goud; gedragen door glazen vleugeltjes en dat alles gepresenteerd op een paarse distel... Als ik even mijn voet verzet en tegen de steel van de bloem stoot is alles weer weg.





Doordringend zoemend en druk borend met zijn snuit struint de Hommel de distels af.



7 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit,
    Een prachtige serie macro's. Je begint al met een knaller wat mooi heb je die Groene Rietcicade erop staan!
    Ik weet hoe klein ze zijn, top! De andere platen mogen er ook wezen.
    Ik heb er weer van genoten,
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie macro opnamen Gerrit.
    Prachtig de cicade's gefotografeerd.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi in beeld gebracht en heerlijke zachte kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Gerrit, mooie macro's en goed in beeld gebracht. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie omslagfoto op je blog. Fijne zondag. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Gerrit
    een hele mooie serie is dit.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gerrit,

    Mooie platen met een fijne scherpte. Je eerste foto van de groene cicades is echt een topper.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen