zondag 16 juni 2019

Even iets moois nr. 362 - Oude liefde roest niet...

Tja. Het was al heel veel jaren geleden (decennia?) dat ik een open dag bezocht van onze luchtmacht. Van kindsbeen af ben ik geïnteresseerd in alles wat vliegt. De laatste jaren concentreert zich dat vooral op vogels, maar daarvoor was ik een niet fanatiek maar wel enthousiast vliegtuig spotter. Daarom benaderde ik een oude vriend met wie ik ooit de Nederlandse vliegvelden onveilig maakte (ook al decennia uit het oog verloren,) en getwee togen we naar Volkel. Ik was benieuwd of ik het nog steeds kon waarderen, en dat bleek zo te zijn; ook of mijn huidige apparatuur betere foto's opleverde dan wat ik toen kon inzetten, en ook dat was zo. Eigenlijk moet ik zeggen: ik kon eindelijk de foto's maken waarvan ik vroeger alleen maar kon dromen. Het wordt zodoende ook een beetje een nostalgische terugblik. Kijkt u even mee. Of niet, als u niet van scheurende en denderende hardware houdt...





Dezer dagen een beetje gemeengoed, maar vroeger onbekend: het afvuren van 'flares,' magnesiumfakkels om luchtdoelraketten te misleiden. Op dit plaatje gebeurt dit door een Belgische F-16 in een schitterende beschildering. Dat brengt me terug naar de vroege jaren 80 toen we op de Belgische basis Kleine Brogel een eveneens Belgische F-16 in een strakke tijgerbeschildering zagen opstijgen. Na een korte demo keerde de kist terug, in een wolk van afgebladderde, tijgerkleurige verfschilfers en onder de hoon van de aanwezige vliegtuigspotters. Vrijdag niets van dit alles: de Belg verzorgde een van de absolute hoogtepunten van de dag en de jager was een pláátje, ook na de landing.





Kleine oortjes mogen niet alles horen...





Verticaal omhoog. Patrouille de France in hun misschien wel 40 jaar oude Alphajets. Het was allemaal net een graadje minder strak dan hun Engelse collega's, waarover hieronder meer.





Een plaatje dat ik altijd al graag had willen maken: een jager met de naverbrander vol open. Dit is een Nederlandse F-16 van inmiddels middelbare leeftijd.





Ik noemde hierboven al de flares en ze worden hier zo gul uitgestrooid dat onze eerste JSF (of F-35 zoals de militaire aanduiding wordt) geheel aan het zicht wordt onttrokken.





Oei, da's een mooi plaatje! Vooraan een Spitfire van 75 jaar oud (in Engelse kleuren maar Nederlands eigendom) met daarachter een F-16 van 40 jaar en daaronder de F-35 die nog niet eens operationeel is. Was het in 1980 dat ik een uitnodiging had van vliegbasis Leeuwarden om de eerste Nederlandse F-16's te komen bewonderen? Ik moet er nog vervaagde dia's van hebben, ergens...





Met donderend geraas kiest een Saab Gripen het luchtruim. Een elegant Zweeds product met een dikke Volvo-motor; maakte om precies die reden geen enkele kans bij de politieke keuze voor de vervanging van de F-16. Had ons - eenvoudige belastingbetalers - wel een boel euro's gescheeld...





Absoluut het neusje van de zalm: een vlieger van de Red Arrows maakt zijn Hawk startklaar voor een adembenemende show van dit team. Je kunt zien dat dit in feite een gewoon trainingsvliegtuig is, maar de achterste stoel blijft leeg.





Het kabinet maakt heus serieus werk van het terugdringen van de CO2-uitstoot, maar afgelopen vrijdag even niet... Gelukkig maar, denk ik met bezwaard gemoed, en maak deze foto van een spectaculaire manoeuvre van de Red Arrows.





Hier nog een foto die ik hoopte te kunnen maken: twee jagers, waarvan één in reverse ofwel op z'n kop. Dit zijn F-5jes van de Zwitserse Luchtmacht, een type dat ook jarenlang in Nederland is gebruikt en hier al jaren terug is vervangen door de F-16.





Hier het bewijs dat de Belg even mooi terugkwam als hij vertrok. Meer dan prachtig in deze outfit.


3 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit,
    Nou zeg, dit is leuk! en wat heb je het knap gefotografeerd!
    Ook voor mij een stukje nostalgie. Maar als er ineens een Dakota overvliegt wat sporadisch gebeurt .....hoor ik het meteen! En vroeger heb ik bij menige vliegshow een Spitfire over zien vliegen....
    Kortom ik kan dit wel waarderen! Foto 9 vind ik het meest spectaculair.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Gerrit. Ik zie dat ook graag. Hier vliegt ook weleens wat over, dichtbij Woensdrecht. Bij een F16 altijd te laat voor een foto. Z on open dag enshow is toch anders. De red arrows zijn mijn favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet om het een of ander maar deze foto's zijn toch echt wel prachtige platen geworden zeg!
    Zoals je ze in de lucht hebt weten vast te leggen vind ik echt een hele kunst.
    Je zal een prachtige dag gehad hebben :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen