zondag 9 juni 2019

Even iets moois nr. 361 - Duin en polder

De vogelvrije vrijdag voerde mij naar de Kennemerduinen. Ik stond versteld van de vogelrijkdom in dat gebied, met zelfs een sprinkhaanzanger die zich duidelijk liet horen en zelfs even liet zien. Te kort voor een foto helaas, maar ik vermaakte me prima met wat zich wel liet bewonderen.





Al vaker heb ik langdurig gepost bij een struik van waaruit de Nachtegaal zich laat horen met zijn luide, klokkende trillers en tjoek-tjoek-tjoek geluiden, maar vandaag lukte het me een keertje toen hij zich buiten het gebladerte liet zien. Er zitten er veel; ik liep van de ene in de andere en soms hoorde ik er drie tegelijk. Een grote vreugde voor iemand met zo'n romantische inborst als ik.





Een kudde Koniks doet zich tegoed aan het sappige gras in een vochtige duinpan.





Volgens de borden is dit de enige plek (buiten zuid-Limburg) waar we de Wijngaardslak kunnen aantreffen. Ik weet niet goed hoe het beestje te fotograferen en focus me - en de camera - op zijn rechteroog.





Leuke vogel, de Grasmus. Vanaf zijn tak zingt hij een kort, eenvoudig wijsje, maar af en toe stijgt hij op en gaat zich dan te buiten aan een wild-enthousiaste zang met over elkaar buitelende strofen. Grappig om aan te horen.





Een ekster laat zich (niet) zien vanuit het duindoornstruweel.





Lastig vind ik dat, een boeiende foto maken van een duinlandschap. Dan maar minder boeiend, maar zo ziet het er wel uit.





Plots word ik verrast door een riedeltje dat ik alleen maar ken vanuit de polder. En verdraaid, er zit zomaar een Blauwborst enthousiast te zingen! Zowel om te horen als om te zien altijd een prettige ontmoeting.





Op de terugweg stap ik even uit bij een berm die vol staat met Klaprozen.





In diezelfde berm tref ik ook dit bloemetje, ik vermoed een soort Geranium. Lief plantje.






In de polder is het inmiddels spitsuur. De meeste vogels hebben jongen en de ouders zijn de hele dag druk met het aanvoeren van eten. Hier een lekker motje op weg naar het nest van de Witte Kwikstaart.






En hier de kinderschaar van een of meer gezinnen Spreeuw. Slechts eentje merkt dat ik stiekem naderbij sluip.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit
    wat een mooie foto's heb je gemaakt ik ben er nog nooit geweest de Kennemerduinen terwijl het best dicht bij is voor mijn.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, Gerrit een mooie serie platen! Aangeklikt voor weergave in de lightbox, nog mooier!!
    De Nagtegaal is wel heel erg super, maar de blauwborst ook. De ekster nét boven de duindoorn is een mooie plaat, ik hou ervan! Maar ook die jonge spreeuwen op een rijtje, leuk! De mooiste foto vind ik van de Koniks in het landschap.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerrit, de Nachtegaal is super. Zo zie je het niet vaak dat ze vrij zitten. Komt zeker door jouw romantische inborst.. ha ha Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen