zondag 9 april 2023

Even iets moois nr. 511 - Biezen en bollen

De vogelvrije vrijdag bracht de ingeving om op zoek te gaan naar blauwborst, rietzanger en andere prettige rietvogeltjes. Maar het bleek toch te koud en te winderig. Ik hoorde ze allemaal, zag ze zelfs, maar een foto zat er niet in. Gelukkig was er genoeg ander moois.





Tja, de bollen. Elk jaar in april zoek ik wel een plek waar de mooiste landschappen zijn te vinden. Vanwege mijn werk ontdekte ik de bollenvelden in de kop van Noord-Holland, waar de hyacinten een kleurig tapijt vormen rond de Noordhollandse molens. Een mooie combi, en oer Hollands...





Ondertussen verzamelen steeds meer Grutto's zich in onze plasdrasgebieden. Aangekomen uit Afrika doen ze krachten op alvorens hun plekje te claimen in de polder. Ik tel er zo'n 250 en omdat ik een uitsnede maak van een foto die toch al niet helemaal scherp is krijg je een grappig effect van allemaal bruinrode plukken. Nou ja, vind ik. Als ik me niet vergis zitten er nog wat IJslandse tussen en die moeten nog een stukkie noordwaarts.





Mevrouw Torenvalk heeft zich teruggetrokken in een nestkast, zoals veel Torenvalken. 





Zijn er ijlere vogels dan de zeldzame Steltkluut? Ze lijken fragiel en breekbaar met hun dunne, lange rode poten en spitse snavel.





Ik vermoed dat het een stelletje is...





Staart omhoog, vastberaden blik, deze man Fazant is niet voor een kleintje vervaard, dat zie je zo. Opschepper!





Aha, deze week hoor en zie ik ze voor het eerst dit jaar: de Fitis! Terwijl de tjiftjaf al weken zijn getjiftjaf laat horen is de Fitis altijd wat later. De Fitis is ook wat kieskeuriger in zijn biotoop: verspreide struiken in een natte omgeving, daar is-ie te vinden.





Ik stuit nog een keer op een groep Grutto's, alweer zeker 150.





Ik zei al dat het koud en winderig was en waarschijnlijk daarom zoekt deze Rietgors zijn maaltje bij elkaar op de grond.





Een paartje Slobeend, herkenbaar aan die onmogelijke snavel.





Een Holenduif. Even later wurmt hij zich met enige moeite in een van de holletjes van de boom, ook al bezig met een nest.


3 opmerkingen:

  1. Even een keer reageren, Gerrit. Ik geniet altijd an je fotoblogs en het verhaaltje erbij. Dank daarvoor. Ik was zaterdag in Waverhoek en heb daar ook de fitis en de blauwborst gehoord. Ben altijd weer blij als ik de grutto hoor, dan begint voor mij het voorjaar. Fijne dag vandaag, ook voor Sjanie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé, deze had ik nu pas gezien ;-)
    We wonen ook niet beroerd hè!
    Mooi hoor!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen