zondag 2 april 2023

Even iets moois nr. 510 - de Zwarte Specht

Ik probeer al jaren een mooie foto van een Zwarte Specht te maken. Ik tref hem best vaak, meestal alleen met m'n oren. Omdat de vogelvrije vrijdag werd besteed aan de baas ging ik op zaterdag een uurtje posten op de plek waarvan ik vrijwel zeker weet dat hij er een nest heeft.





Het regende maar heel zachtjes. Het eerste kwartier hoorden we hem roepen in hetzelfde bosperceel als waar we stonden; het tweede kwartier hoorden we hem roffelen; het derde kwartier kon je horen dat hij zich verplaatste en na bijna een uur: daar was hij! Nou ja, hij, het is een vrouwtje (rode kruin.)





De Zwarte Specht is echt groot, omvang kraai ongeveer. Maar omdat hij zich meestal vrij rustig houdt en ook nog eens hoog in de bomen zit krijg je 'm niet zo makkelijk in het vizier. Daarbij heeft hij een enorm uitgestrekt territorium.





Zwarte Specht tegen lichte lucht zonder zon levert per definitie een dramatisch slechte foto op. Om er toch íets van te maken versterk ik dit effect door het contrast flink op te voeren. Nu heb ik een silhouet dat op zich nog herkenbaar is als van een Zwarte Specht. En verder hoop ik de komende tijd in de gelegenheid te zijn een echt mooie foto te maken. Ik heb hem nu in het snotje!

3 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit
    mooi die zie je niet veel,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit,
    viele Jahre habe ich ihn hier bei uns nicht gesehen , die letzte Zeit sehe und höre Ihn vermehrt im Wald.. aber ein gutes Foto ist mir auch noch nicht geglückt.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geduld wordt beloond!
    Geweldige vogel !
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen