zaterdag 31 december 2022

Even iets moois nr. 499 - De mooiste mislukkingen van 2022

Het is een goede gewoonte om eind jaar even de hoogtepunten nog eens de revue te laten passeren. Beetje nutteloos in mijn geval, want die heeft u allemaal al gezien. Maar weet u ook wat en hoeveel er allemaal mis gaat? Ik zal het u laten zien, op voorwaarde dat u het niemand doorvertelt... Foto's zijn verder niet bewerkt.





De Grondeekhoorntjes in het Wandelbos in Tilburg zijn snelle rakkertjes, zo toont deze foto. Camera stond ook verkeerd ingesteld en misschien was ik zelf nog niet helemaal bij de les.





Dat kan heel prachtig zijn, zo'n vlucht Drieteenstrandlopers boven zee. Moet de lens ze natuurlijk wel even oppakken.





Deze Merelvrouw stond - zich onbespied wanend - uitgebreid te badderen maar lijkt haar hoofd bijna te verliezen. Misschien bedoelde ze wel dat ik liever op moest krassen...





Het lijkt net of ik hier een ijsvogel volledig mis, maar het is een Glansspreeuw in Avifauna. Die vertrekt op het moment dat ik afdruk. Kan gebeuren.





Een grappige misser wel. De Pimpelmees gaat precies van start als ik hem op de korrel heb.





Misschien richt ik hier verkeerd of kijkt de autofocus te hoog. Feit is dat de Paarse Strandloper zich vrijwel aan het zicht onttrekt in de mist van onscherpte.





Hmmm, spijtig wel. De Eekhoorn struint alle plekjes voor de hut af, op zoek naar pindakaas en nootjes. Helaas waren de specht en de gaai hem voor, maar buiten dat was de autofocus eventjes de weg kwijt.





Oeps, gezien de lengte van de staart zit ik hier net naast een Staartmees.





Dit had best een leuke foto geworden wanneer de Koereiger nog een halve seconde was blijven staan...





Grrr, dit is een pijnlijke misser. We zien hier (amper) een Bruine Boszanger, een van de meest zeldzame dwaalgasten die ons land aandeed. Dat ik 'm dan keurig voor de lens krijg maar er niet in slaag een scherpe foto te maken, dat steekt behoorlijk.





Altijd lastig, een vliegende vogel goed scherp op de plaat te krijgen. Het lukte hier aardig, alleen staat-ie er niet op. Anders had u een prachtige Sneeuwuil kunnen bewonderen.





Tja, dat was ook niet makkelijk: een vliegende Libel zien vast te leggen. Dat is technisch wel haalbaar - hij hangt telkens even stil - maar je lens moet meewerken; je eigen coördinatie moet optimaal zijn; beestje mag ook weer niet té dichtbij komen etc. etc.

Ik maak per jaar zo'n 20 tot 40.000 foto's. Daarvan mislukt sowieso pakweg 30%. Wat resteert is voor een deel dubbel of oninteressant, dus gooi ik nog eens zo'n 30 tot 40% in de digitale prullenbak. En van wat overblijft maak ik een selectie die ik bewerk voor de blog. En een paar mislukkingen bewaar ik voor een eindejaarsblogje. Dat u het weet.

Rest mij u een goede jaarwisseling toe te wensen. Hopelijk pakken we in 2023 de draad weer op, met een goede gezondheid en een beetje geluk. Ik gun het u graag.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit, met een grijns bekijk ik je prachtige missers . Vele herken ik nog voor je toelichting te hebben gelezen. Aleen bij de sneeuwuil die zo bloedje scherp is doet het wel pijn! Gelukkig had je ook schitterende platen van de grondeekhoorn. En de rest, want zoals je weet sla je je blogs meestal niet over. Ik hoop voor je dat komend jaar je mapje missers klein blijft! De beste wensen voor 2023!
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zó jammer voor jou maar zó leuk voor je volgers: die missers! Ik heb er iig weer van genoten 🤣 Veel goede vogelvrije vrijdagen toegewenst. Liefs van El.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerrit,

    Een leuk idee om het zo eens aan te pakken. En het is o zo herkenbaar. Maar ondanks deze mislukkingen zag ik bij een aantal toch direct om welke soort het ging. Ik dacht dat ik met zo'n slordige 10.000 per jaar al aan de hoge kant zat, maar ook hier geldt het gezegde baas-boven-baas blijkbaar. Ik wens je een goed 2023 met weer veel fotografisch plezier. (en weinig mislukkingen)

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Gerrit
    diese Art von Bildern haben wir alle auf der Festplatte oder Müllkorb, das es Profis wie dich erwischt hätte ich nie gedacht..;-))) tolle Idee ,wünsche Dir und Deiner Familie ein schönes und gesundes neues Jahr
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen