zondag 28 augustus 2022

Even iets moois nr. 488 - Rondje Oostvaardersplassen

Rondje Oostvaardersplassen. Da's niet te ver van huis, altijd wat te zien en soms is er zelfs een aardige foto van te maken.





O, kijk nou, een Muskusrat. Lastig te zien of hij nou een soort blokfluit bespeelt of een rietstengel eet. Leuke waarneming van een zeer ongewenste diersoort.





Kleine Mantelmeeuw lijkt me, maar gezien de gele poten twijfel ik een beetje of het niet een Baltische mantelmeeuw is. Het verschil is dermate subtiel dat ik het niet kan ontdekken.





Een juveniele Fuut is al aardig bedreven in het vissen. Hier heeft hij een modderkruiper bij de strot en dat is niet de eerste.





Nooit eerder gezien in die contreien, een juveniele Purperreiger. In tegenstelling tot de ouders zijn ze vrij egaal middenbruin, wel met een gestreepte nek. Hij zal onderhand zijn koffers gepakt hebben voor de reis naar het zuiden.





Nou ja zeg, dit is toch wel zeer uitzonderlijk. Een Wielewaal horen is niet zo'n kunst, hem zien is al een heel ander verhaal en een foto zie je hoogst zelden. Ze houden zich op in dichte boomkronen en dat er nu eentje aan komt vliegen en zich zomaar even laat zien... Wat ik zeg: zeer uitzonderlijk.





Een Oeverloper; u moet hem inmiddels een beetje kennen van eerdere foto's. Maar hij struint hier rond op een plek waar dit voorjaar nog een paar decimeter water stond. Ook hier staat het water laag.





Dit lijkt een heftig gevecht, maar dat is het niet. Hoewel. Een jonge Lepelaar valt zijn ouder aan omdat die een krop vol voedsel heeft. De oudervogel probeerde nog te ontsnappen, maar juveniel achtervolgde de ouder net zo lang tot die toegaf. Je ziet hier dat het jong zijn snavel diep in de keel van de ouder steekt. Alsof ik een boterham uit de slokdarm van mijn moeder peur... Lepelaarjongen zijn de meest agressieve voedselbedelaars die ik tegenkom en ik voel soms een plaatsvervangende irritatie opkomen.





In eerste instantie kijk ik erover heen, maar hier staat toch echt een juveniele Flamingo tussen de lepelaars. Waarschijnlijk eentje uit de kolonie van het Zwillbrocker Venn, die op weg naar de Grevelingen door de oostenwind hierheen is gewaaid. Bijzonder!





Die zie ik graag: de Groenpootruiter. Een slagje kleiner dan een grutto, iets groter dan de tureluur en altijd met de voetjes in het water. In Nederland te zien tijdens de trek.





"De zwaluw legt haar jongskens neer, misschien al voor de derde keer.' Ik zie nog best veel jonge Boerenzwaluwen die inderdaad uit een tweede en misschien zelfs derde nest zijn gekomen. Kennelijk heeft de warme zomer ze zeer gestimuleerd om nageslacht te produceren.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit,
    Zeker even iets moois!!! Purperreiger, flamingo, maar vooral die WIELEWAAL !
    Heel gaaf. Je omschrijvingen zijn weer heel leuk. De blokfluitspelende rat, geweldig! Ik moet altijd wel lachen om die jengelende puber lepelaars, maar snap je irritatie wel. Die ouders moeten er toch ook gek van worden..
    Ik heb weer genoten van je blog!..
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Gerrit, vooral de Wielewaal. In de Reuselse Moeren hoor ik hem soms ook. Ook zke ik hem wel eens uit een boomkruin vliegen . Maar ik kreeg deze soort nog nooit op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie waarnemingen Gerrit, leuk die flamingo, hij is nog geringd ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hej Gerrit, Fin plats du har här nära hemmet. Många olika observationer. Flamingon är ju exceptionell och även sommargyllingen (tror jag att det är). Har hört den en gång i Sverige men aldrig sett.
    Hälsningar, Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Gerrit,

    Zo, je hebt hier een aantal lekkere soorten gescoord. Die juveniele purper is al bijzonder, maar als je dan tussen de lepelaars een juveniele flamingo spot is dat natuurlijk helemaal kicken om nog maar te zwijgen van dat prachtige mannetje wielewaal. Ik heb er deze zomer uren naar staan luisteren en te turen of hij zich wilde laten zien, maar het bleef zoals zo vaak bij een duudeljo concert.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Gerrit,
    Flamingos, das wäre eine tolle Idee hier bei uns...... tolle Bilder
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen