zondag 11 april 2021

Even iets moois nr. 429 - Rietvogeltjes

Nou ja, rietvogeltjes. Ik liep in De Groene Jonker, Ruygeborg en polder Groot-Mijdrecht. En ik zag... NIKS. Niet echt niks natuurlijk, maar in ieder geval geen rietvogeltjes. Er was van alles te horen: rietzanger, blauwborst, snor, rietgors en nog meer, maar het bleef allemaal laag in het riet. Te koud, teveel wind, weet ik veel. Maar wat ik wel zag, dat laat ik hier nu zien.





Een Knobbelzwaan beschouwt een klein plasje als zijn eigen domein, en elke gans, eend of zwaan wordt nogal agressief aangevallen.





Zelfs vliegend slaagt hij er nog in om de belaagde soortgenoot in zijn veren te pikken.





En eenmaal weer neergeploft in het plasje gaat het gevecht onverminderd door; een spetterend spektakel.





Over vechtersbazen gesproken: ik denk dat de Meerkoet toch wel de kroon spant. Mensen mensen, wat een felle beesten zijn dat. Ze zoeken elkaar gewoon op om es even flink te matten...





De eerste Grutto's zijn in de polder gearriveerd. Het gaat er allemaal nog redelijk ontspannen aan toe.





Een Smient. Hoewel, beetje vreemde Smient. Zijn kop is sterk vergroot en hij heeft een rare groene vlek als van een wintertaling. Hij is ook in zijn eentje en dat is voor een Smient ook al niet gebruikelijk. Vreemd.





O, dát is leuk: een Bosuil tussen de hedera. Hij slaapt diep, zo lijkt het, maar als ik langs loop draait toch zijn kop met me mee. De stiekemerd!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit, ook al zag je niks in het riet, toch nog leuke vogels gezien. De bosuil is echt mooi. Ik zie hier ook niks in het riet, ik zou zo graag eens een blauwborst zien. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit,

    Flink wat spektakel in dit blog zeg. Felle jongens ja die meerkoeten, ook waterhoentjes kunnen daar wat van. Mooi die bosuil in de hedera, niet in de Groene Jonker neem ik aan. Ik ken dat gebied goed, hoop er binnenkort weer eens te komen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen