zaterdag 30 januari 2021

Even iets moois nr. 420 - Rondje kust

Mijn gedachte om in het oosten des lands de bosvogeltjes te fotograferen, liet ik snel varen toen ik het weerbericht hoorde. En zo togen we naar het zuidwesten, waar we inderdaad een grotendeels zonnige dag hadden. Leukste belevenis was een rijtje van drie ijsvogels dat ons tegemoet kwam vliegen, laag over een slootje langs de weg. Gebeurt niet elke dag... Inmiddels heb ik in januari al 67 verschillende vogelsoorten gezien, ruim een derde van mijn gebruikelijke jaartotaal.





Traditiegetrouw begint de dag in het pittoreske buitenhaventje van Stellendam. En zoals gewoonlijk zijn mijn eerste foto's van de Aalscholver. Opmerkelijk: met zijn witte dijvlek en witte nekveren is deze al helemaal in zomerkleed! Zeker een paar keer Gerrit Hiemstra gemist...





Meestal sla ik de Zilvermeeuw over, maar tegen de achtergrond van de scheepswand van een vissersschip leg ik hem toch maar een keer vast.





Hoewel ik eigenlijk van tevoren al weet dat ze veel te ver weg staan, ga ik toch altijd even kijken bij de Flamingo's in de Grevelingen bij Battenoord. Nu had ik extra pech. Ze stonden niet alleen vrijwel buiten het bereik van mijn telelensje, maar dan ook nog eens met de kop in de veren. Een kwartiertje wachten bracht geen verandering (behalve in de temperatuur van mijn vingers) dus liet ik het maar. In de voorgrond wat Rotganzen.





Een bruine vlek in een pas geploegde akker blijkt een Haas.





Altijd mooi, een ontmoeting met een Torenvalk.





Een van de vele inlagen van de Oosterschelde. Op een smal, winderig eilandje in de plas zien we van links naar rechts Zilvermeeuw, Scholekster, Krakeend en een vijftiental Zwarte Ruiters. Die laatste in lichtgrijze winterjas.





Pal tegenlicht, dus eigenlijk zie je voornamelijk de contouren. Maar dit zijn Middelste Zaagbekken, volop aan het baltsen. De uitsloverijen van de mannen zijn natuurlijk uiterst serieus bedoeld, maar werken op de lachspieren van de toeschouwer.





De afsluiting van de Oosterschelde kent drie delen. Hier kijken we op de Roompot; naar het noorden volgen dan nog Schaar en Hammen.





Op de Brouwersdam is het rustiger dan ik ooit eerder zag. Oorzaak waarschijnlijk de hoge waterstand. Vooruit, dan maar een Zwarte Kraai op de foto. Een beetje zon heb je wel nodig bij zo'n vogel, anders wordt het één egaal zwart vlak.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit
    wat een gaffe serie is dit mooi die flamenco's,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,
    Ik zit net op 60 soorten dit jaar.... dus hopelijk worden dat er zeker 3 x zoveel!
    Je had toch aardige waarnemingen. De flamingo's zijn toch ook heel fraai. ZO ook de kraai!
    Ik heb nog geen Zaagbekken gezien dit jaar. De haas en de torenvalk zijn ook mooie platen.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen