zaterdag 23 januari 2021

Even iets moois nr. 419 - Lauwersmeer

Meestal eens per jaar ga ik naar het Lauwersmeergebied. Een absolute hotspot voor vogels, al kom ik er zelden met mooie plaatjes vandaan. Zo ook nu: mijn doelsoorten velduil, ijsgors en frater kreeg ik niet voor de lens, zelfs niet te zien. Omdat ik dat al een beetje had ingecalculeerd keek ik ook of de landschappen een alternatief boden. Dat deden ze.





Zeg je Lauwersmeer, dan zeg je riet, water en ruimte.





Deze Torenvalk heette ons hartelijk welkom.





Vanaf een uitkijktoren heb ik de gelegenheid een beetje overzicht te krijgen op het gebied.





Draai ik me om, dan kijk ik uit over de Vlinderbalg. Ik kan me niet heugen ooit eerder zoveel water te hebben gezien in het gebied. Stukken die ik niet anders ken dan als grasland zijn nu toegevoegd aan het water.





In de haven van Lauwersoog zwemt een Eider, een mannetje. Nooit eerder had ik de kans er eentje van dichtbij te kunnen fotograferen, dus ik daal voorzichtig een stukje van de dam af.





Haven? Haventje eigenlijk. Evengoed kun je daar vandaan oversteken naar Terschelling en het heeft ook een heuse visafslag. Plus restaurants waar je in corona-tijd een kibbelingetje kunt afhalen.





Eiders overwinteren deels in en langs de Noordzee. Hun thuis vinden we in Scandinavië. Deze lijkt al iets van baltsgedrag te vertonen, al is hij in zijn eentje.





Lauwersoog biedt onderdak aan een vloot van vissersscheepjes die op de Waddenzee hun broodwinning vinden; veel uit Wieringen en Urk.

11 opmerkingen:

  1. 't is even rijden maar dan heb je die heerlijke weidsheid en nog een paar leuke vogels op de plaat ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtige serie, lijkt mij heel mooi om eens naar toe te gaan om vogels te bekijken en fotograferen (als niet alles heel ver weg zit)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Eider is hartstikke goed gelukt, leuk dat baltsgedrag! Mooie landschapsfoto's ook.
    Vrolijke kleuren in de haven, je had mooi weer.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit, mooie serie fotos. De eider heb je er mooi op staan. Zo ook de torenvalk en de schepen. Je header is ook heel mooi, welke plaats is dat ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de skyline van Zandvoort, gezien vanaf het strand bij de zuidpier IJmuiden. Zie blog over die dag.

      Verwijderen
  5. Hi Gerrit, I love your photos especially the kestrel but the others I enjoyed very much too!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klasse foto ome Gerrit van die eider. Je hebt zelfs Arabische fans zo te zien. 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gerrit,

    Je had je verwachtigen en doelen wel heel hoog gesteld met de drie genoemde soorten. Maar evengoed heb je een prachtige eidereend gefotografeerd. Wij komen vanuit het zuiden des lands meerdere malen per jaar bij het Lauwersmeer. Ken het gebied dan ook redelijk goed en heb er weliswaar nog nooit een ijsgors of frater gefotografeerd, maar over het algemeen ben ik heel content met de vogels die ik daar tref. Hoop een volgend keer dat er bij Ezumakeeg weer wat meer water staat, maar las ik dit zo lees dan is dat zeker het geval. Een visje op z'n tijd bij Sterkenburg in de haven van Lauwersmeer is niet te versmaden.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Gerrit
    manchmal kommt es anders, aber wie man sieht sind die Landschaftsaufnahmen auch sehr gut geworden und das Wetter hat für dich die Sonne rausgeholt,
    schöne Gegend
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen