vrijdag 1 januari 2021

Even iets moois nr. 417 - De mislukkingen van 2020

Het is een beetje de gewoonte om aan het eind van het jaar nog eens terug te kijken op alle moois van de afgelopen maanden, en even de hoogtepunten de revue te laten passeren. Dat doe ik ook, maar dan in de vorm van hilarische mislukkingen of pijnlijke missers.





Jawel, deze foto toont precies de essentie: een uiterst zeldzame Blauwstaart liet zich een aantal weken zien op de Maasvlakte. Een levendig vogeltje, en iets meer vogel had het een geweldig plaatje kunnen maken.





Natuurlijk helemaal fantastisch om dit een keer te kunnen zien in eigen land: een Zeearend die een (dode) vis uit het water trekt en vervolgens op het gemak even langs vliegt. Dit gebeuren had alles in zich om het hoogtepunt van het jaar te worden, maar ik was niet bedacht op zijn verschijnen en mijn camera ook niet. Hier ben ik wel een beetje gremietig (zoals het Fries dat zo treffend uitdrukt) over.





Het Wandelbos, een stadspark in Tilburg, heeft een aardige populatie van de Siberische Eekhoorn. Prachtige, fotogenieke beestjes, maar watervlug zoals hier wordt geïllustreerd.





Een Grote Zilverreiger wordt opgejaagd door een blauwe reiger. Een bijzonder tafereel dat ik vol overgave probeer vast te leggen, maar dan moet je wel het hoofd erbij houden natuurlijk.





Meerdere dagen toog ik naar het Bentwoud. Er werden ongedacht veel Roerdompen gemeld en ik zag er her en der mooie foto's van verschijnen. Niet de mijne, zoals deze opname pijnlijk laat zien.





Leuke vogel, die Boomklever. Niet erg lastig te benaderen ook, maar met 1/15 op 600 mm krijg je geen scherpe foto van een bewegend beestje. Beginnersfout.





Niet simpel. Ik probeer hier een jagende Visdief te vangen terwijl hij een draai maakt om naar het water te duiken. Dat gaat in fracties van seconden zodat ik met veel lege luchten thuiskwam. Nou ja, bijna leeg.





In de achtertuin richt ik een voederplek in, voornamelijk om Groenlingen te lokken. Jawel, die komen, maar ze zijn ook weer heel snel vertrokken.


Ach, het is allemaal relatief. Ik wens alle lezers een mooi, gezond, gelukkig en fotogeniek nieuw jaar!

















7 opmerkingen:

  1. ha, ha, heel herkenbaar dit soort foto's hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, Gerrit!
    Heerlijke serie, wat heb ik gelachen!!
    De beste wensen voor jou en ik wens je veel gelukte foto's maar je moet er ook maar een paar als hierboven maken voor je overzicht volgend jaar ;-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerrit
    tolle Idee, auch die ( nicht so schönen Bilder) zu zeigen, auch ich habe davon ein Menge auf Festplatte.
    Schönes neues Jahr und viele schöne Fotomomente
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit,

    Leuk, toch weer eens wat anders dan al die gelikte platen. Zeker voor een buitenstaander laat dit mooi zien dat het bij natuurfotografie niet altijd hosanna is en het geeft eens te meer aan dat je als natuurfotograaf tegenslagen moet incasseren en geduld en doorzettingsvermogen moet hebben. Een goede natuurfoto komt niet zomaar tot stand. Ik vind het knap dat je het aandurft om dit te laten zien, maar het is wel de realiteit bij natuurfotografie. Ik wens je eveneens een goed en fotogeniek nieuwjaar met minder mislukkingen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gerrit, best wel mooie blog. Leuk om naar te kijken. Ik wens je het beste voor 2021.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Gerrit, leuk idee om je mislukte foto's te laten zien... Niet iedereen zou zich zo kwetsbaar op willen stellen. Ik kan dat ten zeerste waarderen. Ik wens je een succesvol 2021 met fantastisch hoogtepunten en prachtige foto's en mislukkingen horen daar natuurlijk ook bij! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gerrit, wat een geweldige serie is dit!Dat zou eigenlijk iedereen eens moeten doen dan kunnen we nog eens lachen. En het gebeurt ook iedereen, lijk me, zeker met vogelfotografie. Het is wel frustrerend af en toe en ik kan me het balen bij de Zeearend goed voorstellen. Overigens, die Blauwstaart staat er toch maar mooi op, dat is mij nog niet gelukt hoor!

    Succes in 2021 met vooral veel wel gelukte foto's ;-).

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen