zondag 5 mei 2019

Even iets moois nr. 357 - Zouweboezem

Een ochtendje Zouweboezem. Het is een gebied met water en riet, met daaraan grenzend boomgaarden, struiken en Hollandse polders. Het wolkt er van de zangvogeltjes, en dus ook van de mensen die ernaar komen kijken en luisteren...





Ik zie mijn eerste Grasmus van dit jaar en heb 'm gelijk mooi op de foto.





Vooral de mannetjes zijn in de zomer erg fraai: de Kneu. Common Linnet in het Engels, dus met de zang zit het wel goed.





Nog eentje van de Grasmus. De Engelsen noemen hem white-throat en hier kun je zien waarom. Misschien is die naam zelfs wel logischer dan de onze, want in het gras zie ik ze nooit...





Een Tafeleend vliegt op. Een mooie eendensoort die ik vroeger alleen in de winter zag.





Hola, wat krijgen we nou? Een heuse Cetti's Zanger! Hij staat vooral bekend om zijn explosieve zang vanuit dicht struikgewas. Poseren wil hij voor geen goud, dus het is een mazzeltje dat ik deze matige foto van 'm heb.
Cetti staat nog steeds te boek als zeldzaam, maar ik heb hem inmiddels op zoveel plekken gehoord dat het wat mij betreft een gewone verschijning is geworden. Die je overigens - als gezegd - makkelijker hoort dan ziet.





Geen beste foto, maar ik wil 'm toch laten zien omdat het een indruk geeft hoe anders een Purperreiger (zelfs in de vlucht) toont dan zijn grote broer de blauwe reiger.





Zijn zang kent iedereen: de Tjiftjaf.





Ik denk dat dit toch wel zo ongeveer de mooiste roofvogel van Nederland is: de man Bruine Kiekendief. Altijd weer een feest om die te zien vliegen, schommelend boven de rietvelden.





Een familie Canadese Gans: vader, moeder en een schier eindeloze rij pullen.

6 opmerkingen:

  1. Hey Gerrit,
    werkelijk prachtige platen.
    Het toeval wil dat ik vorige week ook purperreigers heb geplaatst die ook in de Zouweboezem zijn gekiekt :-:
    Je Kiek vind ik geweldig net als je grasmus. Mooi helder en scherp en de veertjes zijn te tellen. De familie gans in optocht is en blijft vertederend :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt weer voor de mooie serie! Elke week genieten van prachtfoto's en blije omschrijvingen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie fotos Gerrit. De grasmus zie ik binnenkort dagelijks op vakantie hoop ik. Wel veel pulletjes hebben die ganzen. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Gerrit, de zouweboezem altijd de moeite waard. Dat laat jij nu ook weer heel goed zien! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful birds, great shots.
    Have a nice wekend
    Greetings
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Gerrit,
    Het is weer een mooie en vrolijke serie. Die Cetti's worden echt gewoon ondertussen. Hier miegelt het er ook van en idd zelden goed in beeld! Je matige plaat is toch een hele knappe plaat! De foto van de bruine Kiek vind ik prachtig, maar dat vind ik van de Grasmus, Tjiftjaf en de kneutjes ook! Heerlijk ook als je weer een purperreiger over ziet vliegen. Ze zijn er weer. Ook de Canadese ganzen met kuikens, zo leuk, daar krijg je echt de lentekriebels van!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen