zondag 5 maart 2023

Even iets moois nr. 506 - rondje Utrecht

Afgelopen vrijdag een rondje gemaakt langs de Utrechtse bezienswaardigheden.





Een Steenuiltje. Ik heb er iets mee, met deze beestjes die ik veel te weinig zie. Ik moet een jaar of 10 zijn geweest toen ik in het nachtelijk donker op het dak van ons schuurtje een ronde vorm zag. Gauw met een zaklamp naar buiten schijnen maar daar werd het niet echt duidelijker van. Toen ie weg was het vogelboek erbij gehaald en me verloren gezocht wat dit geweest kon zijn. Alleen de Steenuil kwam in aanmerking en zodoende zette ik bij mijn eerstvolgende verjaardag een verrekijker op mijn verlanglijstje.





Ze nestelen graag in holtes van bomen of in speciale nestkasten. Ik ben zo geconcentreerd op de uil in de boomholte dat ik pas thuis op de computer zie dat op nog geen meter afstand een tweede exemplaar zit.





Op het Leersumse Veld geniet ik met volle teugen van een veelheid aan vogelgeluiden. Ik loop nog een poosje achter een zwarte specht aan maar weet uiteindelijk alleen een foto te maken van deze Roodborst.





In Amersfoort Vathorst houdt zich al een poosje een Dwerggors op. Zeer zeldzaam en een van de twee die zich momenteel in het land bevinden. Scharrelt graag op de grond en zelfs met 6 man duurt het anderhalf uur voor we 'm vinden. Schiet als een muis door de begroeiing en ik heb dan ook mazzel dit halve plaatje te kunnen maken.





Dan nog even een heel erg gewone Kuifeend. Mooi, die grijze snavel en dat gele oog.





De polder Arkemheen is een echte vogel hotspot maar we hebben nog geen 50 meter gelopen of we worden verdreven door een forse onweersbui.





Op weg naar huis nog even langs Utrecht. De Bosuil is een vroege broeder en zijn vier jongen zijn zo ver dat ze door de bomen scharrelen. Takkelingen worden ze daarom genoemd. Drie houden zich weg in een hoge conifeer, maar deze laat zich openlijk zien. Nog helemaal in het dons maar al behept met indrukwekkende klauwen.


2 opmerkingen:

  1. Mooi Gerrit, en knap dat je de kop van de Dwerggors scherp had, ondanks die takken! De uilen zijn geweldig!!!
    En, ja een kuifeendje en een roodborst, prachtig! Je foto met regenboog is ook heel fraai.
    Genieten hoor!
    Groetjes, Maria.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit
    Eulen sind besondere Vögel, man sieht sie sehr selten darum ist dir Freude darüber immer sehr hoch, hier bei uns findest du solche Vögel fast gar nicht mehr. Sehr schöne Bilder, hat Spaß gemacht sie anzuschauen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen