zondag 19 februari 2023

Even iets moois nr. 505 - rondje Noord-Holland

Rondje Noord-Holland. Er zijn momenteel best zeldzame of leuke vogels aanwezig, dus maar eens kijken wat zich voor de lens wil vertonen.





In Purmerend zit, o zeldzaamheid der zeldzaamheden, een humes bladkoning, zomaar in een parkje in een nieuwbouwwijk. Ik vind 'm direct op het gehoor, maar een foto lukt niet. Als er dan een kudde Staartmeesjes voorbij stuitert dan laat ik die kans natuurlijk niet schieten.





In datzelfde parkje barst het van de Halsbandparkieten. Uit een praatje met een bewoonster begrijp ik dat ze best blij zijn met zo'n vogelrijk parkje (hoewel ze een voorbij vliegende ijsvogel niet opmerkt.)





Ik steek over naar de westelijke kant. Bij De Putten ga ik een poosje in de berm zitten wachten of zich vogels in mijn nabijheid wagen. Nou, niet zo eigenlijk, dus ik moet het doen met dit wat afstandelijke plaatje van een Bontbekpleviertje met drie Bonte Strandlopers.





Iets dichterbij komt deze Zwarte Ruiter, in saai winterkleed. Op dezelfde plek zag ik er ooit eentje in zomerkleed, en dan zijn ze echt pikzwart. Deze vertrekt waarschijnlijk binnen een paar weken naar het noorden van Scandinavië. Het verschil met onze tureluur is subtiel en zonder enige oefening lastig vast te stellen.





Ik zak wat verder af naar het zuiden. Bij Spaarndam zet boer Gruijters elk voorjaar zijn land onder water. Het bij vogelaars fameuze 'landje van Gruijters' is in het vroege voorjaar een gekende pleisterplaats voor terugkerende weidevogels als grutto en kluut. Nu zitten er vooral scholeksters, bergeenden en koppeltjes Wintertaling. Hier het mannetje in zijn prachtige kleurencombinatie.





Zo'n landje is ook een fijne foerageerplek voor de Waterpieper. We zien er hier eentje. Ook een wintergast en zoals de naam al doet vermoeden (???) broedt hij bij voorkeur in de Alpen, op kale hoogvlaktes. Niet zeldzaam; ik zie ze weinig maar misschien wel over het hoofd.





Omdat ik inmiddels richting huis moet kijk ik nog even of mijn bronnen nog iets interessants hebben te melden. En jawel, in het westelijk havengebied van Amsterdam houdt zich een Grote Burgemeester, tweede kleurjaar, op. Ik vind 'm op de rand van het dak van een enorme huisvuilstort. In de zomer leeft hij van geroofde meeuweneieren en -kuikens en daarom heeft hij weinig vrienden. Daar lijkt hij niet onder te lijden; hij is bovendien toch de grootste van allemaal. Leuke waarneming!

3 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit
    die kleinen Vögel im Schilff würde ich wahrscheinlich übersehen, du hast ein gutes Auge, schöne Bilder
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit, mooie fotos. De grote burgemeester die heb ik nu nog nooit gezien of ik merk hem niet op tussen de meeuwen. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen