zondag 1 augustus 2021

Even iets moois nr. 442 - Op zoek naar...

Dit werd de dag dat ik nou eens een mooie foto zou thuis brengen van zwarte ooievaar (vlakbij huis gezien; doortrekker van noord naar zuid,) van dwergaalscholver (ook hier in de buurt, extreem zeldzaam voor Nederland) en de purperreiger (vrij algemeen, maar nog nooit voor de lens gehad.) Welgemoed en vervuld van naïef optimisme sneden we de dag aan, ondertussen wel met open oog voor allerlei andere bezienswaardigheden. Dat was maar goed ook...





Ik denk de hele tijd dat er minder vlinders zijn dan andere jaren. Maar de Dagpauwoog zie ik best vaak.





De Westbroekse Zodden is een stukje polderlandschap waar de natuur zo goed mogelijk de vrije hand heeft. Het waterpeil wordt hoog gehouden zodat je moerasachtige perceeltjes tegenkomt en als er al gemaaid wordt, dan wat later en gelijk opruimen. Het resultaat is een fascinerend natuurgebied waar je van alles tegen komt. Zo vloog er zomaar een roerdomp voorbij. En dit? Dit is een Moerassprinkhaan.





Ook altijd geweldig om te zien: parende juffertjes, in dit geval het Lantaarntje. Precies hoe ik ze graag voor de lens krijg: in vol tegenlicht.





Zie ik wel vaker: de Gewone Oeverlibel. Van dichtbij is de vleugelconstructie fascinerend om te zien, evenals de kop. Die zwarte ooievaar die daar gisteren in de buurt rondhing, treffen we niet meer aan.





Een vlindertje van misschien maar anderhalve centimeter groot: het Bruin Blauwtje. Bovenop is-ie bruin, maar de onderkant is bezaaid met stippen, vlekken en streepjes. We treffen 'm bij de Laagravense plas, een recreatiegebied aan de rand van Utrecht.





Ietsje groter is dan het Icarusblauwtje. Blauw van boven en onder eveneens gespikkeld en gevlekt in een herkenbaar patroon. De dwergaalscholver, reden waarom we hier zijn, is gevlogen.





We schuiven weer een paar kilometer op en in polder Meerkerk zien we wat ik zocht: de Purperreiger. En dan ook nog zomaar volledig in beeld! Ademloos kijk ik door de lens en maak mijn plaatje.





Wat een geweldige vogel! Iets kleiner dan de blauwe en met een kenmerkende lange, slanke hals. En dan die kleur natuurlijk. Hij jaagt vaak vanuit het riet en dat is dan ook de reden dat je behoorlijk kunt zoeken voor je hem treft. De Purper is een trekvogel; eind volgende maand is er waarschijnlijk niet een meer te vinden in ons land.


6 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit
    die Libellenfotos gefallen mir sehr gut
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit
    wat zijn dit weer mooie foto's ik heb er van genoten.
    sorry dat ik de laatste tijd niet zo veel reageer op je blog dat komt dat ik een gescheurde pees in mijn schouder heb en niet lang achter de pc kan zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerrit, prachtige fotos. De purperreiger is heel mooi. Die heb ik ook nog nooit gezien. Zwarte ooievaars wel in ons gebied. Ze waren op doorreis dus alleen 1 vliegend kunnen fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit,
    Wat mooi zeg! Die purperreiger in het het gras, schitterend! Maar ook je blauwtjes super mooi op de foto gezet! Je moerassprinkhaantje staat er ook al zo mooi op. Ook bij de tandem van de lantaarntjes had je mooi licht.
    Het is met recht weer even-iets-moois!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Gerrit,

    Prachtig scherp allemaal, die moerassprinkhaan hangt daar mooi in het licht en het bruin blauwtje en icarusblauwtje hadden hier blijkbaar even dezelfde waardplant. Mooi ook die vrijstaande purper.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Gerrit
    wat een mooie foto's vooral de purperreiger,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen