woensdag 28 juli 2021

Even iets moois nr. 441 - Vlinderen op de Hoge Veluwe

Afgelopen vrijdag een dagje het park in geweest. Waar ik niet op had gerekend: de vogelkijkhutten waren dicht en dat vond ik best jammer. Desondanks een dagje prettig gevlinderd met erg algemene soorten en als bijzondere uitdaging het soms felle zonnetje.





De Heivlinder. Die zie ik nou echt nooit met de vleugels open; altijd gesloten en vaak ook nog de bovenvleugel achter de ondervleugel. Hier laat hij gelukkig het oog zien op de bovenvleugel.





De Snorzweefvlieg, een van de vele soorten zweefvliegen. Mooie insecten met hun gestreepte lijf.





Er zijn meer soorten van, maar dit lijkt me de Grote Rupsendoder. Apart insect, met een soort mierenkop. Het is een vliesvleugelig insect uit de familie van de langsteelgraafwespen; een weetje dat ik niet ga overhoren...





In het algemeen niet moeilijk te vinden en ook niet moeilijk te fotograferen: de Kleine Vuurvlinder. Fraai gestippeld en gevlekt, zowel onder als boven.





De Gevlekte Smalboktor. Doet het goed op dat gele kruiskruid.





Een fraaie libel met een goudkleurig lijf, de Platbuik. Dichterbij mocht ik helaas niet komen.





Misschien juist omdat hij niet zo uitbundig is gekleurd kijk ik graag naar de Bruine Vuurvlinder. Van boven bruin, met iets van paars bestoven. Mooi, dacht ik zo.





Hier dezelfde Bruine Vuurvlinder, maar nu zien we de onderkant van zijn vleugels. Inderdaad toch ook wel erg mooi.





Met de verrekijker zag ik hem bovenop de bloemen, maar dichterbij gekomen moet ik toch verdraaid goed zoeken. De Grote Groene Sabelsprinkhaan laat zich zakken en verstopt zich achter takjes en draait met mij mee. Ondanks zijn algemeen voorkomen en lengte van zo'n 8 centimeter toch lastig te spotten.





Het Boomblauwtje. Zit soms ook bij u thuis in de klimop en valt vliegend op door zijn blauwe kleur.





Hmm, tja, een beetje gekke foto. Ik zag die dikke donkere bomen langs de weg en wilde die zwarte stammen mooi laten uitkomen. Maar de instellingen van de camera stonden nog op de vlinders en zo kreeg ik een zwaar overbelichte bomenrij. Bij nader inzien vind ik het effect wel apart en beschouw ik het plaatje niet als mislukt. Het kan verkeren...


4 opmerkingen:

  1. Ik vind het een mooie blog, Gerrit. Toppers: de heivlinder die een oogje in het zeil houdt. Én de bruine vuurvlinder,.supersoort! De bomenrij is sprookjesachtig. Terecht bewaard!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie vlinder en insecten blog. Mooie fotos. Jammer dat de vogelkijkhutten dicht waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerrit
    wunderschöne und stimmige Aufnahmen, tolle Farben , sehr schöne Hintergründe
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Gerrit,

    Nou, zo algemeen zijn sommige soorten niet die je laat zien. De heivlinder b.v. is sterk afnemend en zie je steeds minder. De bruine vuurvlinder, ook een soort die je biet vaak tegenkomt en heel mooi. Ik kon recent een geringelde smalboktor fotograferen, lijkt sterk op jouw gevlekte smalbok. De hutten zijn overigens al lang dicht en ook de settings ervoor zijn gesloopt, wellicht i.v.m. corona. Ik ben het helemaal met je eens v.w.b. de laatste foto.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen