woensdag 9 juni 2021

Even iets moois nr. 436 - Salland

*** ATTENTIE MAIL-ABONNEES. De mail-faciliteit vanuit mijn blog wordt gestopt, las ik met schrik. Het is mij niet gelukt een alternatief te vinden of te bouwen, maar wie mij daarin kan helpen: graag. Maar zoals het nu ligt stoppen de mails per ongeveer juli. ***


Afgelopen week stonden we met de caravan in Hardenberg, een prettige streek met bos en andere landschappen. Het was de uitvalsbasis voor bezoekjes aan natuurgebieden in de omgeving en wandelingen vanaf de camping. Zo bezochten we het dal van de Reest en de Engbertsdijksvenen. Niet alleen de tele-, maar ook de macrolens kwam uit de tas.





U kent natuurlijk het witje en het blauwtje, maar een Groentje zie je minder vaak; mede door zijn schutkleur natuurlijk. Erg leuk om die een keer voor de lens te krijgen. Dat groen, dat is alleen maar de onderkant van de vleugels. Bovenop is hij bruin.





Het Zwartpootsoldaatje. In mijn eigen woonomgeving ken ik alleen de rood-oranje soort, dus dit is een leuke vangst.







Vanaf de camping liepen wandelroutes zo het bos in. Het bleek de tijd dat de Grote Bonte Specht druk was met het voeren van zijn jongen. Zowat om de 200 meter kwamen we wel een nest tegen. Bij sommige gingen we staan wachten tot de ouder met voer kwam.






Dat wachten viel nog niet altijd mee. Je moet je wat verdekt opstellen, anders blijft de oudervogel op afstand. Dus val je makkelijk ten prooi aan braamstruik, brandnetel of mug, die het alle voorzien hebben op sappige kuiten.





Op de Engbertsdijksvenen - een zwaar beschermd natuurgebied met levend hoogveen - komt de Veenpluis voor. Allemaal bolletjes wit pluis, een fleurig gezicht.





Een Vuurjuffer. Mooie, algemeen voorkomende soort.





Zomaar een vennetje in het bos. Het water is kraakhelder.





Een Gewone Snipvlieg. Ik had de naam niet geweten wanneer niet het onvolprezen waarneming.nl deze voor mij had gedetermineerd.





De Grote Dansvlieg, met zijn vervaarlijk gepantserde lijf.





Natuurlijk, de Blauwe Breedscheenjuffer. De verschijning is gelukkig eleganter dan de naam.





Ook leuk: de Zwartkopvuurkever. Je komt wat tegen, zo aan de rand van schrale graslanden en dicht struikgewas.





Een schoonheid, deze goudkleurige Platbuik. Omdat de zon weg was bleef hij rustig zitten en liet zich uitgebreid portretteren.





Het Reestdal staat bekend om zijn schrale graslanden en de rijke flora en fauna. Mooi gebied om gauw nog eens terug te gaan.

4 opmerkingen:

  1. Bedankt Gert, voor wat Nijs mij uit Engeland, jou aangaande, presenteerde.
    En Salland...geweldig! Betrekkelijk dicht bij huis voor ons.
    Misschien kom je t.z.t.ook nog naar het Reevediep.
    Beiden gegroet, Nico oom

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie fotos. De grote bonte specht met jong is prachtig. Zo ook de groene vlinder. Wij zijn laatst ook door de Sallandse heuvelrug gereden. Het ziet er mooi uit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spechten met jong, een prachtserie insecten en prachtige omgeving van hoogveen met veenhuis tot vennetjes, allemaal mooi gefotografeerd. Maar ik was helemaal weg van je Groentje. Zo super. De soort én de foto!
    Groetjes Maria
    P.S. Je staat in mijn lijst met gevolgde blogs, dus mis ik het mailverhaal niet.😀👋

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit
    wat een toppertjes zijn dit erg mooi
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen