zaterdag 20 maart 2021

Even iets moois nr.426 - Spektakel in de polder

Inmiddels heb ik dit jaar alweer 105 vogelsoorten op mijn lijstje. Hoewel het geen doel op zich is, denk ik altijd dat 200 soorten per jaar haalbaar moet zijn. Meestal blijf ik steken rond de 180, want ik ga bijna nooit op pad voor 'het lijstje.' Maar dat gewone soorten toch voor spektakel kunnen zorgen lees je hierna.





Even wezen kijken bij de Lepelaarkolonie in Haarlem. Misschien nog net iets te vroeg, want ik zag er niet zoveel. Raar gezicht altijd, Lepelaar in boom.





De Tureluur staat ook weer op het punt zijn plekje in te nemen in onze polders. Eerst even goed wat krachtvoer opdoen, want dat is straks wel nodig om zijn stekkie te bevechten en een partner te veroveren.





De Wintertaling, een kleine en kleurrijke eend.





Plots is de plas in rep en roer! Een Havik doet een aanval op de wintertaling. Een fractie van een seconde voor hij wordt gegrepen weet de taling open water te bereiken en onder te plonzen. De Havik moet onverrichter zake door.





Op landgoed Beeckestijn gaan we op zoek naar stinzenplanten en dergelijke, en stiekem hoop ik op de kleine bonte specht.





Blijkbaar is de ruimte in het huis niet overbemeten, want buiten staan onbeheerd een kindje en een hond; terzijde een bordje: "gratis mee te nemen." Dat brengt me wel even aan het twijfelen, want het is een prachtige hond.





Of het stinzenplanten zijn weet ik niet, maar er staan her en der plukjes van deze schitterend blauwe bloemetjes. Zo'n landgoed is best groot als je dat helemaal op je knieën rond gaat. Voor macrofoto's is de zon geen vriend; ik maak schaduw op het onderwerp en zoek naar een lichte achtergrond. Vind ik het mooist.





Ja, en dit dan. Het lijkt op Voorjaarshelmkruid, maar dan misschien in gecultiveerde vorm?





Eind van de middag kijken we nog even op de Westerheide. Zon en wolkenluchten boven de heidevelden die nog dor en bruin zijn.





Schotse Hooglanders helpen met het beheren van de Westerheide. Met hun vervaarlijke hoorns hoef je mij niet te vragen om 20 meter afstand te houden.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit, mooie fotos. Ik zie ook nog niet heel veel lepelaars. Leuke foto in die boom. Een geluk voor die wintertaling dat die onder water kon duiken. Fijn weekend. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit,
    der Löffler im Baum sieht wirklich etwas komisch aus, aber dafür zeigst du schon den Frühling mit frischen Blüten
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerrit,

    Prachtig die lepelaar in een mooie feeërieke omgeving. Zo, die wintertaling had wel erg veel geluk zeg. Zou wat zijn als hij die gegrepen had en je kon daar foto's van maken. Ik ben ook geen kenner, maar het feit dat die planten nu in bloei staan doet je inderdaad wel denken aan stinsenplanten. Mooi gefotografeerd overigens. Indrukwekkende hoorns ja.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooi rondje langs de velden! Stinsenplanten blijven fascinerend vind ik. Je hebt een mooie Vroege Sterhyacint en een voorjaarshelmbloem (als ik het goed heb). De ontmoeting met de havik leverde misschien geen prijswinnende foto op maar wel een unieke belevenis! En een wintertaling blijft een prachtige vogel, zeker zo close in beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's van je wandeling Gerrit.
    Dit is puur genieten.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo hee.... hier staan anders ook weer prachtige platen bij zeg.
    Ik moest wel lachen om je opmerking bij die foto met die hond en dat kindje van "gratis mee te nemen" 😂
    Maar....... je zag zowaar een heuse havik!!! Die kom je toch ook niet alle dagen tegen zeg.
    Heel mooi ook is je lepelaar in je openingsfoto.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen