vrijdag 6 november 2020

Even iets moois nr. 411 - Het bos

Dit is natuurlijk wel de tijd om even in het bos te kijken. Herfstkleuren, paddenstoelen en veel mensen verwachtte ik. Daarvan vielen alleen de paddenstoelen tegen; ik zag er minder dan ik hoopte.





Ja, natuurlijk, de Vliegenzwam. Zie ik er een, dan loop ik er eerst even omheen om te kijken of zich een bijzondere compositie wil openbaren. Vervolgens zet ik mijn fototas zo dat de paddenstoel in de schaduw staat. En dan wordt het spelen met scherp/onscherp, licht/lichter.





Mooie, warm gekleurde paddenstoelen, de Geschubde Bundelzwam. Zoals de naam doet vermoeden altijd in grote bundels, aan of op de voet van een loofboom.





Geprobeerde de ijlte van de dunne stammen te vangen. Dunne Stammen zie je overigens maar zelden...





Mooi, die donkere boomstammen. Het geeft diepte aan de foto.





Hetzelfde groepje Vliegenzwammen als de bovenste foto, maar dan van de andere kant. Wil ik een foto van zo'n groepje, dan doe ik meestal eerst een stap achteruit. Daarna nog een zodat ik wat omgeving op het plaatje krijg.





Lastig, het determineren van paddenstoelen. Het onwijs dikke boek dat ik daarvoor gebruik maakt het er amper makkelijker op. Ik hou dit voor de Sombere Honingzwam.





Met zijn misschien 3 centimeter zie je deze dreumes makkelijk over het hoofd.





Da's ook wonderlijk: het lijkt of deze vlieg een zonnebril op heeft!





Zeg je bos, dan zeg je Bosuil. Deze lijkt klem te zitten maar dat is niet zo. Na een paar minuten zakte hij, als stond hij in een lift, zachtjes naar beneden.





Ik noemde hierboven dat extra stapje achteruit. Hier het effect daarvan. Ik hou er van.

6 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit
    das ist der Herbst, der Waldkauz ist Top , die Pilze sind super fotografiert, Fliegenpilze habe ich dieses jahr vergeblich gesucht
    Danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit, prachtige vliegenzwamfoto's. Mooie composities. Zeer oplezierig om naar te kijken. Top. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Gerrit, Excellent shots from the autumn woods ! Enjoyed watching !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit,
    Mooi al die foto's van het groepje vliegenzwammen. Met meer ruimte is ook erg mooi. Die mini paddo tussen het oranje blad is ook een hele fraaie. De vlieg met zonnebril geweldig! Ik moest ook hardop lachen! Dan een bosuil......pffft geweldig!
    De foto van de dunne stammen is wel heel mooi!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gerrit
    wat een heerlijke herfst foto's zijn dit en die uil is gaaf,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pracht foto's met een heel mooi sfeertje.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen