zondag 16 augustus 2020

Even iets moois nr. 403 - Dordtsche Biesbosch

De vogelvrije vrijdag bracht ik grotendeels door aan de Dordtse kant van de Biesbosch. Ik was er niet eerder en verwachtte er veel van. Dat kwam uit!





Lantaarntjes waren er veel. Hier een uitsnede van een grotere foto, even om alleen het wonderlijk gevormde lijf te laten zien; én die prachtige kleuren natuurlijk.





Kennelijk had de Dodaars succesvol gebroed. Hier een juveniel die wel kon duiken maar nog niet iets kon vangen.





Datzelfde geldt voor deze juveniele Fuut die zeurend achter zijn moeder aan dreint. "Als ik nou niet gauw een visje krijg, dan ga ik naar een andere moeder hoor." Moeder blijft er stoïcijns onder.





De Lantaarntjes waren nogal paarlustig. "In copula" in een plechtige term maar op deze foto ziet de onderliggende partij er wat hulpeloos uit.





Maar goed, het is en blijft een fotogeniek ritueel, zeker bij een rustige achtergrond.





Erg leuk was de foeragerende Kleine Zilverreiger. Hij was in eerste instantie wat verder weg dus we maakten ons klein en wachtten af. Het licht was goed en de weerspiegeling prachtig, dus daar wil je best een uurtje in steken. En zie toch wat een elegante pose!





Dat bleek een goede strategie, want hij kwam steeds dichterbij en had geen oog voor ons. Hier lijkt hij zichzelf te bewonderen, maar uiteraard had hij alleen oog voor het lekkers dat zich onder de waterspiegel ophield.





De Kleine Zilverreiger is aanzienlijk kleiner dan de bekendere grote zilver uit onze polders. Iets van tweederde hooguit, schat ik. Zijn okergele sokken maken hem (in mijn ogen) ook veel mooier en interessanter om te zien en te fotograferen. Beide jagen overigens zeer actief en meermalen zag ik hem achter een visje aanhollen.





Nog een laatste dan van de Lantaarntjes. Ik moest ze voorzichtig benaderen want bij een abrupte beweging vlogen ze weg zonder elkaar los te laten.


6 opmerkingen:

  1. Mooie foto's heb je hier Gerrit.
    Het juffertje zo mooi close op de eerste foto.
    De paring van de juffertjes staat er ook mooi op. .
    Maar de rest mag ook gezien worden.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit, mooie fotos. Wij gaan daar ook vaak, ik zie ook nooit veel bijzonders. Soms een koereiger. Voor de arenden moet je aan de Brabantse kant zijn zeggen ze. Wel mooi wandelen daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerrit,
    Wat een leuke serie weer!
    Bij die lantaarntjes is het wel hangen en wurgen, zo te zien ;-)
    De eerste foto laat echt wel zien hoe mooi en kleurig dat borststuk is! De foto van de juv. dodaars is super! OOk die blèrende juv fuut levert een heerlijke plaat op. Maar ik ben helemaal weg van die Kleine zillie! Die gele poten super, vooral de derde foto met ook nog eens die stoere kuif en parmantige beweging.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie serie. Ik hoor de laatste tijd regelmatig iets over de Dortse Biesbosch, hoe mooi het daar is, en jouw foto's laten dat ook zien. Weet jij of dit een beetje per Openbaar Vervoer te bereiken is?
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, ik vrees van niet of moeilijk met OV. Ligt helemaal aan de rand van Dordt en ver van doorgaand verkeer. Of als je een vouwfietsje hebt...

      Verwijderen