donderdag 27 december 2018

Even iets moois nr. 342 - dagje Blijdorp

Zo net voor de Kerst zou het wel stil zijn in de dierentuin dacht ik en dat was ook zo. Blijdorp is niet optimaal voor het fotograferen. Veel beslagen ramen, tralies, gaas en hekken. Een uitdaging dus.





Mooi van Blijdorp: aan het begin van de vlindertuin kun je een kaart pakken van alle vlindersoorten die er rondvliegen. Zo zien we hier de Grote Uilvlinder / Caligo Eurilochus. Kennis is macht tenslotte...





De naam van deze vlinder (Zonnepassiebloemvlinder/Heliconius Hecale) is minder van belang dan het verhaal dat eraan vast zit. Want de volgende dag doe ik mijn fototas open, haal de camera eruit en kijk stomverbaasd naar een tropische vlinder die zich in mijn tas had verstopt en daar onbeschadigd uit komt.





Hier zien we de Geelbandpassiebloemvlinder (Heliconius Erato), maar ik vervolg toch mijn verhaal. Een tropische vlinder in huis? Ik voel een roeping aankomen: ik begin een vlindertuin; ik begin een vlindertuin! Die hebben we nog niet in het dorp. Gauw een stukje rijpe banaan, een druppeltje honing en twee druppeltjes water, daar moet hij het toch op kunnen doen?





Wel, dit plaatje laat zien dat het aan zorg en bemoedigende woorden niet ontbrak, hij heeft zelfs een halve meter gefladderd (om te genieten van het uitzicht op onze winterse tuin, denk ik) maar helaas was het beestje de volgende dag overleden...





Goed, Blijdorp dus. De trekpleister dezer dagen zijn drie Aziatische leeuwenwelpjes. Bijzondere katten die door hun stevige bouw nu al respect afdwingen.





Maar leuk en fotogeniek zijn ze! Ik kom erachter dat er een aparte soort dierentuinfotografen is, die de namen van dit soort beesten kent en ze dus ook van elkaar kan onderscheiden. Zo ver ben ik niet...





Galado-bavianen zijn tamelijk nieuw in Blijdorp. Lastig te fotograferen ook door het spiegelende glas.





Gele wevers. Met een beetje fantasie zie je dat ze familie zijn van onze mus; die behoort ook tot de orde der wevervogels.





Leuk, de Witkruin-Mangabey. Een fotogenieke apensoort die zich lastig laat fotograferen door het gaas.





De Mandarijneend natuurlijk; te zien in veel parkvijvers of bij particulieren.





Groene Haring. Ze hebben een mooi aquarium waar je min of meer doorheen loopt.





En daar zie je dan ook de Haai van heel dichtbij.





En dit olijke visje...


8 opmerkingen:

  1. Mooie fotos. Die welpjes zijn echt leuk. Het is inderdaad altijd moeilijk met glas ,gaas of tralies. Sommige tralies of gaas is zo dik dat het niet lukt. Jammer van de vlinder dat hij overleden is.
    Fijne dagen. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie beelden onder lastige omstandigheden. Leuk verhaal van die tas :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerit
    wat een mooie foto's site er tussen top.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit,
    De vlinders zijn prachtig vooral het oog van de Grote Uil ! Het verhaal van je verstekeling is geweldig! Jammer dat je geen vlindertuin kunt beginnen nu ;-) De welpen zijn prachtig geplat en de twee apen, super mooie soorten, wat een mooie expressie hebben die. Dat heb je ondanks het gas of glas ervoor prima overgebracht.
    Die gele wever wil ik ook wel in mijn rugtas tegenkomen, gave soort.
    Fijne jaarwisseling,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sorry voor de hinderlijke typefoutjes, Gerrit....Ik moet me aanleren om de tekst terug te lezen vóór ik op publiceer druk!!

      Verwijderen
  5. Hallo Gerrit, mooie beelden van Blijdorp bewoners. Er wilde er eentje verhuizen en ging als verstekeling mee naar jouw huis. Als dat geen mooi kerstverhaal is dan weet ik het niet meer!
    Zelf heb ik een abonnement op Blijdorp. Jouw inspirerende foto's zijn echt een aansporing om weer eens een keer te gaan. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijne jaarwisseling. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Blijdorp is een mooie dierentuin, maar de drukte en vaak veel jengelende kinderen houdt mij tegen.
    Maar als ik dat superschattige welpje zie.....moet ik er toch snel een keertje heen.
    De vlindertuin daar heb ik ook eens bezocht, erg mooi
    Leuke serie waarbij het welpje en de apen er uit springen voor mij.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen