zondag 16 december 2018

Even iets moois nr. 341 - de tuinvogels

Weinig op pad geweest, maar wel een paar uurtjes gestoken in de vaste bezoekers van onze tuin. Wat extra voer opgehangen, een mooie tak er bij geplaatst en dan maar alles in de gaten houden...





Afgelopen zaterdag even gezocht in de plaatselijke uilenboom. Drie Ransuilen zag ik en ik hoop dat hun jas beter warm houdt dan de mijne. Brrr, op 6 meter hoog in de schrale oostenwind...






Op een paar plekken in de tuin heb ik voeraanbod zo goed mogelijk ingericht voor de Groenlingen. Ik vind het schitterend mooie vogels. Deze foto maakte ik vanuit onze warme huiskamer.





Pimpelmezen komen graag af op de pinda's, maar ook een zonnepitje nemen ze graag mee. Dezelfde tak als de groenling hierboven. 





Zo'n Groenling is overigens helemaal niet een opvallende vogel. Zo in een boom valt hij volstrekt niet op.





Over groen gesproken: een Halsbandparkiet is écht groen. Je ziet hier ook mooi zijn 'halsband.'





Ik verschikte een beetje de fototak in de achtertuin en trok twee uur uit om vanuit de schuur te wachten op wat zich wilde laten fotograferen. En terwijl mijn voeten versteenden werd mijn hart warm van deze prachtige man Groenling. Vooral dat gele streepje met dat grijs, dat doet het 'm denk ik.





Ook een Koolmees wilde wel even op de tak plaatsnemen.





En dan als laatste nog mevrouw Huismus. Hoewel die in het dorp wel te vinden zijn, vereert de ringmus mij nooit met een bezoek. Terwijl ik die toch werkelijk ook heel erg mooi vind. Eens verzinnen wat we daarop kunnen bedenken.


4 opmerkingen:

  1. Prachtig je uil en tuinvogels. Hier komt er dit jaar zo goed als niks. Alleen spreeuwen. Eerst wel een vink. Fijne dag. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, Heerlijk toch om een Ransuil te zien! En allemaal mooie foto's van schattige tuinsoorten! Ik wacht nog op de groenlingen hier.....en ja, dat streepje geel met grijs doet het 'm ;-)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezegend mens ben je Gerrit als je ransuilen in de tuin hebt, echt bijzonder. Ik ben het helemaal met je eens dat groenlingen prachtige vogels zijn, maar helaas in vogelaarskringen vaak ondergewaardeerd. Prachtig zoals jij hem erop hebt staan bij foto nr. 6 met zoveel detail.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gert, fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2019. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen