zondag 15 april 2018

Even iets moois nr. 320 - van riet en biezen

De vogelvrije vrijdag meende ik een nieuwe poging te moeten doen voor een mooie foto van de zingende Blauwborst. Op tijd daarom naar De Groene Jonker.





Maar eerst even een portretje van de bijvangst van die dag: een Gele Kwikstaart. 





De Blauwborst dus. Zoeken hoefde niet; we liepen van de ene in de andere. Hier een heel ingetogen portretje met tegenlicht. Hier is goed te zien hoe hij 'vlagt' met zijn staart.





Barst hij eenmaal in zijn jubelend gezang uit, dan is het helemaal een en al kleur.





Ik ben wel een liefhebber van rietvogels. Van roerdomp tot karekiet, ze mogen zich allemaal in mijn oprechte belangstelling verheugen. Hier zien we een man Rietgors met zijn kenmerkende zwarte kop. Zijn eenvoudige zang brengt hij meestal ten gehore bovenin een rietstengel.





In april heeft u misschien wel eens het minutenlang aangehouden Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr gehoord, ongeveer het geluid dat ook veenmollen maken. Wel, dat is de Snor, een vogeltje dat zich vooral ophoudt in dicht riet. Het duurde dan ook een poosje voor ik 'm ongeveer vrij in beeld had.





Ook zeer onmiskenbaar met zijn schetterende zang: de Rietzanger. Wiegt graag in een rietpluim en zingt daar de oren van je hoofd.





Zagen we net meneer Rietgors, dit is zijn vrouw. Eveneens met een mooie tekening op de rug, maar zonder de zwarte kop. Mooi vogeltje!





Als we alle rietbewoners voor de lens hebben gehad, verhuizen we naar de polder. Uiteraard vinden we daar de Graspieper. Een nogal onopvallend vogeltje dat op een rustiek boerenhek gewoon erg mooi is.





Als ik een Winterkoninkje naar de grond zie duiken, blijf ik even wachten. Wie weet of-ie zich nog laat zien...





Ook een vaste polderbewoner: de Witte Kwikstaart. Als achtergrond de ramen van een woonboot.





Veel minder dan de witte zijn er ook Gele Kwikstaarten in onze polders. En met geel bedoel ik dan: knalgeel! Leuk om ze eens op de foto te krijgen.





Een Grutto waadt door het ondiepe water; hij vindt er allerlei lekkers voor de lunch.





Sommige Ooievaars zitten al te broeden, andere staan nog maar aan het begin van de relatie.


2 opmerkingen:

  1. Prachtige serie Gerrit.
    De 1 nog mooier dan de ander, ik heb er van genoten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende serie Gerrit kan je trots op zijn geweldig die kleine zingende vogeltjes heel mooi
    Groeten Janny

    BeantwoordenVerwijderen