zaterdag 17 september 2016

Even iets moois nr. 257 - Rondje Oostvaardersplassen

Het is al weer een heel poosje geleden dat ik in de OVP was. Zonder al te hoge verwachtingen, maar met de wil er iets moois van te maken, ging ik daarom op pad. Het was een dag waarop het allemaal meezat...





Langs de Oostvaardersdijk foerageren groepen Spreeuwen. Leuk om te zien hoe de juvenielen aan het ruien zijn naar hun volwassen kleed.





In de Lepelaarplassen zitten meestal wel Aalscholvers, al zijn het er dit keer wel erg veel. Deze zit zich fanatiek te poetsen en te pluizen.





Aha, een IJsvogel. We zien aan de witte snavelpunt dat het een juveniel is, waarschijnlijk het tweede legsel van de ouders. We zijn blij met deze foto, maar het vormt nog maar de opmaat van een show van een uurtje of twee, opgevoerd door minstens 3 ijsvogels...





Hoewel ze helemaal op kleur zijn, moeten ze nog handigheid krijgen in het vissen. Met enige regelmaat wordt er gedoken, maar meestal met lege snavel kwamen ze weer boven.





Kijk, toch een keer prijs. Het visje is bijna te groot en de vogel moet lang manoeuvreren voor de vis in zijn keelgat is verdwenen.





Broer of zus scheert even langs en daar móet op worden gereageerd!





Nou goed, twee op één tak gaat net, maar graag wel een beetje afstand houden....





Even alert: zwemt daar wat? Waag ik die duik?





Mwah, eerst maar eens even rustig afwachten...





We laten de IJsvogels weer alleen en vervolgen ons pad. Maar als deze Pad onze weg kruist en in alle rust blijft zitten, trek ik toch even het macro-objectief uit de tas. We hebben ze in de tuin ook en ik heb een zwak voor hun (op het oog) onbeholpenheid.





Langs de Praamweg stap ik uit de auto. Boven mij wiekt een grote meeuw voorbij. Grote meeuw? Da's toch niet helemaal logisch en ik kijk nog maar eens. Verdraaid: een Visarend! Ik gris mijn camera uit de tas en heb even gelegenheid voor een paar plaatjes. Voor het eerst in mijn leven de Visarend gezien!
Momenteel trekken de visarenden door. In het hele land kun je ze tegenkomen, op plekken met grote vijvers, meren en open water. Wie echt geluk heeft ziet hoe ze na een forse duikvlucht een vis uit het water trekken.





In een van de vele meertjes van de OVP zwemt een Slobeend vrouw. De enorme snavel is kenmerkend.





Er is wat herrie in de kudde Konikpaarden. Er wordt flink gebeten en forse trappen uitgedeeld.


7 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit, je schreef pas nog een reactie op mijn IJsvogelblog; Het is al weer jaren geleden dat ik mijn laatste ijsvogelfoto nam...Wel dat heb je met deze serie ruimschoots goed gemaakt. Geweldig mooie serie. Vooral de 2e IJsvogelfoto vind ik onwaarschijnlijk mooi... Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,
    Pfft! Wat een mooie serie van de ijsvogel, dat visje lijkt wel van ijs/glas! Maar de spreeuw, aalscholver en slobeend zijn ook schitterend. Der visarend staat er ook prima op!
    genieten hoor! Die laatste is ook een juweeltje!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerrit ,
    Zoooooooo dat is een serie die gezien mag worden !!
    Ik heb genoten in deze vroegen morgen dank je wel voor het delen !!
    Groetjes Annie .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Gerrit wat heb je er mooie momenten mee mogen maken. je krijgt gewoon zin om gelijk in je auto te springen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die visarend is echt helemaal top!
    IJsvogeltjes zijn heerlijk om te zien.
    De slobeend is ook al zo mooi.
    Je kwam inderdaad net voor niets daar.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fraai hoor, je hebt veel uit deze dag gehaald. Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen