zondag 28 mei 2023

Even iets moois nr. 515 - de polderjeugd

De vogelvrij vrijdag bracht me naar diverse poldergebieden in Zuid-Holland. Het leverde geen wereldfoto's op, maar ik genoot buitensporig.





Da's leuk zeg. Op het strand van een eilandje waar ze ter wereld kwamen staan drie Kluten in de puberleeftijd en staren over het water. Wat zien ze, vraag je je onwillekeurig af...





Misschien wel een ouder van die jonkies: een Kluut. Een van de meest sierlijke vogels bij het water maar agressieve vechtersbazen.





Ziet er best idyllisch uit, maar het tegendeel is het geval. Drie jongen van de Kleine Plevier worden belaagd door een stuk of 6 kauwen, die er wel een smakelijk hapje in zien. De ouders hebben handenvol werk de rovers op een afstandje te houden. Hier zoekt een van de jonkies de beschutting onder de vleugels van een van de ouders. Ik had er een beetje hard hoofd in of ze de avond zouden halen...





De stevige wind weerhoudt een Gele Kwikstaart er niet van luidkeels zijn lied ten gehore te brengen.





Krijg nou wat, in jaaaaren niet gezien: de Kleine Strandloper! Broedt op toendra's en is doortrekker in West-Europa, meest langs de kust. Bijzonder die nou zomaar in een polder aan te treffen. Leuke waarneming voor het lijstje.





En deze is dan weer heel gewoon: de Tureluur. Een van onze weidevogels en talrijk aanwezig in de polders. Zijn tjuuduu is kenmerkend.





Met enige regelmaat joeg deze Canadese Gans zijn jongen het land op. De oorzaak zag ik niet en ik ken dit gedrag ook niet.





De prijs voor de mooiste kuikens mag wat mij betreft naar de Bergeend. Zijn jonkies in een soort van boevenpak zijn een sieraad voor elke sloot.





Een Visdief, biddend boven een plasje.





Een van de Ooievaarsnesten in het dorp. Het kost me een boel tijd om te ontdekken dat er maar één jong in het nest zit; nooit eerder had ik 7 kwartier nodig om tot 1 te tellen...





Een Halsbandparkiet laat zien waar zijn naam vandaan komt. Het zijn herriemakers en slopers, maar toch hebben ze een plekje in mijn hart.


5 opmerkingen:

  1. Weer heel bijzonder Gerrit, mooie dag vandaag 🌞

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit,
    een polderrondje waar ik heerljk van heb mee genoten. Mee eens, dat de kuikens van de bergeend schitterend zijn! Prachtig je kleine strandlopers en de klutenpubers. Het belagen van jonkies door predatoren zie ik hier ook de kievieten en de tureluurs hebben er hun vlerken aan vol!! Drama...
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi Gerrit
    prachtig al die soorten vogels en mooi in beeld gebracht,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Gerrit,
    die Runde hat sich doch gelohnt, schöne Bilder sind entstanden, danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen