zondag 14 juni 2020

Even iets moois nr. 398 - van roerdomp tot zonnedauw

Afgelopen dagen op diverse plekken foto's gemaakt, dus een beetje van alles wat.





Toch met afstand het lelijkste jonkie dat ik ken: een jonge Meerkoet. Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik kijk maar snel naar de volgende foto.





Vorige week drie uur posten, deze week twee uur en eindelijk een foto al had ik die graag wat fraaier gehad: de Roerdomp!





Een Ooievaar landt op het nest waar twee jongen niet zitten te wachten op eten. Nou is de maaltijd ook niet echt aantrekkelijk verpakt, lijkt me.





O, da's mooi: een Moeraswespenorchis. Vrij zeldzaam en volstrekt onopvallend tussen het gras. Ik zie ze voor het eerst.





Hier wilde ik al een poosje een foto van: de Amerikaanse Rode Rivierkreeft. Een exoot die nogal wat verwoestingen op zijn naam heeft. Hij vermenigvuldigt zich explosief en vreet onze eigen kikkers en kleine visjes op. Te vinden in elke sloot.





Ronde Zonnedauw, een vleesetend plantje. Te vinden op een zeer vochtige bodem en soms zelfs met de voetjes in het water. Van dichtbij prachtig, maar zo klein dat ik denk dat de meeste mensen er zomaar op kunnen gaan staan zonder te zien of te weten wat ze vertrappen.





Nog een orchidee, gevonden in de Krimpenerwaard: de Rietorchis. Ik probeer altijd wat hier goed lukte: schaduw op de bloem, zon op de achtergrond. Daarom zet ik mijn fototas ernaast, zodat ik plaatselijk even de zon weg hou. Altijd uitkijken dat die tas niet omvalt, want dan is niet alleen de setting weg maar waarschijnlijk het plantje ook...





Sinds enige weken heb ik een nieuw, gebruikt macro-objectief. Daarvan werkt niet alleen de autofocus een stuk sneller, maar hij heeft ook een stabilizer aan boord. Es even uitgeprobeerd op een vliegende Snorzweefvlieg. Ja, hij doet het!


7 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit,
    Toch een mooie gevarieerde vangst! Ik ga voor de roerdomp, ook al wilde je die net iets mooier erop. Het is toch een super roerdomp ;-) De twee orchideeën zijn prachtig! Lelijk meerkoetje is leuk! Die kreeften moeten ze maar snel voor veel geld op de menukaart zetten, dan wordt die soort vanzelf gelijk gestroopt....(hoop je dan) Zonnedauw klein maar fijn, en mooi geplaat. Gefeliciteerd met je macro-objectief. Een zeer geslaagde foto van de snorzweefvlieg!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit,

    Ziet er prima uit, een roerdomp in de vlucht is iets waar veel vogelfotografen naar uitzien, al begrijp ik wat je bedoelt met "liever mooier gehad", je zou hem iets eerder, net van voren als hij komt aanvliegen moeten kunnen fotograferen, maar ik weet hoe moeilijk dat is. Verder prachtige orchideeën en knap die zweefvlieg in de vlucht.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerrit, elke poging om een roerdomp te fotograferen vind ik op voorhand al geslaagd!! Wat betreft de macro's een goede geslaagde foto van een snorzweefvlieg. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit, mooie fotos. Zeker van de roerdomp, je insecten en je planten zijn ook heel mooi, de meerkoet is heel schattig, ik vind ze niet lelijk. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi, Gerrit! Fantastic series of photos, especially the macros. Adorable little coot.
    Greetings from Sri Lanka!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Gerrit
    der Sonnentau ist gut getroffen, und ich glaube auch das nicht jeder dieses sieht
    und viel Spaß mit Deinem Macroobjektiv die Schwebefliege sieht schon sehr gut aus
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met je plaat van de roerdomp! Top. Mooie afsluitende macro ook.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen