zondag 13 oktober 2019

Even iets moois nr. 371 - Knabbel en Babbel

Jaren geleden las ik in een krant een stukje over Siberische Grondeekhoorns, die in het Tilburgs stadsbos zijn achtergebleven nadat een dierenparkje in 1973 het veld moest ruimen. Ik nam me voor een keer te gaan kijken en afgelopen vrijdag was het zo ver!





Soms zit het tegen, maar deze keer zat het mee. Binnen 10 minuten had ik mijn eerste eekhoorn al op de foto! Grondeekhoorns stonden model voor de bekende Disney-figuurtjes Knabbel en Babbel.





De Siberische Grondeekhoorn is klein en actief. Bovendien zijn ze nogal vocaal; met een hoge fluittoon laten ze weten waar ze zitten. Heeft u (klein)kinderen in de leeftijd van 8 tot 10: ga eens kijken en eekhoorns zoeken. Gegarandeerd een leuke middag, ook voor uzelf.





Een paar jaar geleden dreigde de hele populatie van ca. 150 diertjes op last van Brussel te worden 'opgeruimd' (het zijn tenslotte exoten die niet thuis horen in onze lage landen) maar na hevige protesten werd een oogje dicht geknepen.





Studies hebben uitgewezen dat ze vredig naast de inheemse eekhoorns leven en ook geen vogelnesten leeg vreten. In de winter komen ze wel eens wat voer snaaien dat in achtertuinen voor de vogels is gestrooid, maar de bewoners nemen dit graag voor lief. Met de belofte aan Brussel dat de diertjes nauwlettend worden gemonitord mogen ze voorlopig blijven! 





Nu we toch in de buurt zijn kijken we even rond in dierenpark De Oliemeulen. Hier een Blauwe Gifkikker.





Het park begon ooit als een reptielenzoo, vandaar dat er nogal wat leguanen en varanen zijn. Ik heb een wat angstige fascinatie voor deze beesten.





Deze Jemenkameleon heeft een prachtig patroon op zijn lijf, waardoor hij in het oerwoud volledig wegvalt tegen zijn omgeving.





Katten en katachtigen mogen zich verheugen in mijn diepe sympathie. Hier een Serval, die van nature voorkomt op droge savannes. Toch ook weer jammer, zo'n schoonheid in een kooi van enkele tientallen vierkante meters. Ik hoop niet dat dieren ooit mensen gaan houden...

8 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit, van mij mogen de grondeekhoorns ook blijven! Schattige diertjes. Mooi vastgelegd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit
    mooi die foto's leuk die knabbel en Babel.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerrit,
    Ik moest wel lachen om je opmerking..."Ik hoop niet dat dieren ooit mensen gaan houden" geweldig!
    Maar het is echt een beauty die Serval! De reptielen mooi om te zien en die gifkikker ook! Maar je begon met de eekhoorntjes en die zijn ook wel schattig en heb je buitengewoon mooi kunnen fotograferen, zo in het wild!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een jaloersmakende serie foto's heb je hier Gerrit.
    Dit is echt genieten, mooi hoor !!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige fotos Gerrit. Z'on eekhoorn zou ik ook wel op de foto willen hebben. Die serval staat er ook heel mooi op. Zat die ook in Tilburg ? Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo gerrit,
    tolle Serie mit erstklassigen Fotos
    sehr schön
    Grüase Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grinnik..... net als maria moest ik ook erg lachen om je opmerking "Ik hoop niet dat dieren ooit mensen gaan houden..." hahahahaha.... heel leuk.
    Je foto's en dan met name die van de grondeekhoorn zijn echt onwijs mooi! Prachtige kleuren en scherpte en de details kome ook zo mooi over. De andere dieren heb je ook werkelijk heel mooi gefotografeerd. Ik heb lekker even zitten genieten en ben toch wel een beetje "gezond" jaloers op je eekhoorntjes ;-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen