zaterdag 2 maart 2019

Even iets moois nr. 350 - Rondje Noord-Holland

Sommigen denken dat ik alleen maar foto's maak van vogels, herten en overige natuur, maar dat is niet zo. U staat misschien verbaasd als u mijn site een keer bezoekt: evenietsmoois.net.

Dat gezegd hebbend: de vogelvrije vrijdag had ik bedoeld om maar liefst vier (Grote) Zeldzaamheden op de plaat te krijgen: de pestvogel, de meenatortel, de dwerggans en de kleine burgemeester. Ik verklap het maar vast: alle vier vond ik ze niet...

Even kijken wat er wel was. Ik begon bij de Futen, in de veronderstelling dat de balts wel aan de gang zou zijn. Dat was ook wel zo, maar wellicht door de koude wind was het allemaal wat matjes. Begrijpelijk: met oren die klapperden in de frisse bries waren mijn gedachten ook alleen maar bij een muts en warme thee...





Elk jaar is het weer ongeveer hetzelfde schouwspel, en elk jaar weer vind ik het prachtig om er getuige van te zijn. Hier zien we een vertrouwelijk gesprekje tussen twee gelieven; wat er gezegd wordt hoeven wij niet te weten.





Tussen het kopschudden en pikken in de eigen veren door kijken de partners elkaar diep in de ogen. Je moet natuurlijk wel weten wat je aan elkaar hebt, want straks moeten er wel drie of vier kindertjes worden gevoerd en opgevoed.





Altijd iets waar ik alert op ben: het admiraalzeilen door de man Fuut. Om zijn verloofde te imponeren maakt hij zich zo breed mogelijk. De kraag helemaal op en de vleugels in een kniek en wijd uit. Je ziet aan haar nek dat het meisje vol ontzag is. Ik ken dat wel van thuis, maar dat is weer een heel andere blog...






Een Aalscholver. Met die witte vlekken laat hij zien dat hij al zijn zomerpak heeft aangetrokken. Mooi hè, die geschubde vleugels.





Zijn naam kun je wel raden: de Pijlstaart. Een wintergast die zich vooral in de kuststreek ophoudt. Wat bijzonder was: ik denk dat er wel 100 in dat plasje zaten en dat zag ik nooit eerder. Een fraaie eendensoort, met die bruine kop met witte streep en die glimmende snavel.





Langs de weg staat een Torenvalk te bidden. Sta je er dichtbij dan zie je dat heel zijn lijf schudt en beweegt, maar dat zijn kop volledig stil staat. Daar moet een bijzonder mechaniek achter zitten; ik denk een stelsel van gyroskopen, aangestuurd door een krachtige computer.





Even dacht ik een pestvogel te hebben gevonden, maar het bleek 'slechts' een Gaai. Mooie vogel.





Op een bemoste boomtak zit een Houtduif de boel in de gaten te houden. Lekker dik in zijn veren.





In de polder tref ik nog een Torenvalk, nu op een paaltje. Niet bijzonder, maar ik vind de compositie met die palen, draden en achtergrondkleur wel mooi.





Ook een bekende in deze rubriek: de Lepelaar in de bomen, bezig met zijn nest. Een leuk plaatje valt nog niet helemaal mee. Het slepen met takken, de onderlinge gevechten en de paringen spelen zich allemaal achter de takken af. Maar met dit portretje was ik toch ook wel blij.
Wilt u ze zelf zien: wanneer u via de A200 Haarlem binnen rijdt, dan zitten ze achter het benzinestation aan uw linkerhand.


7 opmerkingen:

  1. Ha Gerrit,
    Een prachtige serie, vooral de baltsende futen!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit, zo maak je plannen voor de fotografie van zeldzaamheden en dan komt er toch weer iets anders voor in de plaats. Heel herkenbaar. Prachtige serie van vooral mijn lievelingsvogels de fuut. Heel bijzonder dat we nu allemaal om de hoek dit gedrag weer kunnen waarnemen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerrit
    gaaf die futen maar de rest mag er ook zijn
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie weer Gerrit.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hele mooie fotos Gerrit. De futen en de torenvalk vind ik heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je zag dan niet waar je naar op zoek was Gerrit.
    Maar hier mag je toch heel blij mee zijn, pracht foto's.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel apart Gerrit, een lepelaar in een boom. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen