zaterdag 9 februari 2019

Even iets moois nr. 348 - dagje vogelhut

Weer eens een dagje geboekt in HBN hut nr. 3, in het Sallandse bos- en heidelandschap. Het zou fors gaan regenen, maar dat viel mee. Een dag stilzitten zorgt dat je tot op het bot verkleumd raakt, maar prettig gezelschap maakte dat ik dat nauwelijks voelde.





O, dat is toch wel heel schattig: twee Pimpelmezen die samen badderen.





Waar je ook bent, de Vink is er altijd. Hier een man op zoek naar de lekkernijtjes die we hebben uitgestrooid.





Maar deze zien we toch lang niet altijd: de Zwarte Mees, een echt bosvogeltje. Heeft best een grote kop voor zo'n klein lijfje.





Nóg eentje dan, zodat u nooit meer vergeet hoe de Zwarte Mees eruit ziet. Klein, rusteloos en een beetje nonchalant in het verenpak.





Zó standaard dat het een beetje cliché begint te worden, maar toch blijf ik altijd mijn lens richten op een Grote Bonte Specht die aan de zijkant van een stam naar eten zoekt. Ik krijg er nooit genoeg van en zeg nou zelf: u toch ook niet?





Hier dezelfde Grote Bonte Specht op zoek naar het vet dat we voor hem hebben verstopt. Zijn rode kruin vertelt dat het een man is.





Nóg een echt bosvogeltje: de Glanskop. Altijd in beweging, dus het is een hele kunst om er een scherpe foto van te krijgen. Zeker bij donker weer die een hoge ISO nodig maakt.





Nog een de Glanskop. Als hij zo - een beetje in elkaar gedoken - zit dacht ik even dat het een matkop zou kunnen zijn. Maar zijn opgewekt 'witjoe-witjoe' maakte aan elke twijfel een einde: gewoon de glanskop.





Ook een vogel waar ik nooit genoeg foto's van heb: de Roodborst. Mooi hoe zijn rug hetzelfde kleurt als de boomstronk.





Eén of twee portretjes van de Koolmees voeg ik graag aan mijn collectie koolmeesfoto's toe.


Al met al een frisse belevenis waar ik erg van heb genoten.


10 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit,
    Qua stoere soorten zijn voor mij de Glanskop en zeker de Zwarte mees de winnaars! Wat kon je er heerlijke platen van maken. Maar voor mooie foto's deden de andere soorten niet onder. De roodborst is prachtig zo tegen die stam. De Grote bonte specht zie ik ook graag. Het wordt idd een beetje cliché, maar ik kan er ook geen genoeg van krijgen en geniet van je foto's, mooi, mooi! Ook de vinkenman en koolmees heb je mooi vastgelegd. De mooiste foto vind ik de eerste met de badende pimpelmeesjes!
    Fin weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. What wonderful pictures, I especially loved the first one is spectacular.
    Have a nice weekend
    Greetings
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De glanskop heb ik nog nooit in het echt gezien.
    Wat mooi vastgelegd zo in de dennenboom.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie fotos Gerrit. Voor de specht en de glanskop. De glanskop heb ik nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie foto´s heb je daar kunnen maken Gerrit.
    Prachtig om te zien, stuk voor stuk.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie foto´s heb je daar kunnen maken Gerrit.
    Prachtig om te zien en mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Gerrit, superfoto's. Zo'n hut geeft toch wel hele mooie mogelijkheden ondanks het slechte weer. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooie serie en net als jij krijg ik nooit genoeg van een grote bonte specht.
    De glanskop is een leuke soort die je niet zo vaak ziet, mooie foto's kon je ervan maken
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijne zondag Gerrit, groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen