zondag 5 augustus 2018

Even iets moois nr. 329 - Op een mooie zomerdag...

Ik wilde nog even zien of ik wat kon meepakken van de reeënbronst en daartoe moest ik eerder op de plek van bestemming zijn dan de zon. Dat lukte net niet helemaal.





Een prachtig Reebokje spoedt zich - in de eerste zonnestralen -  naar de schaduw van het bos. Dit is op de heide rond Hilversum, waar ree en mens gewend zijn elkaar tegen te komen.





Ik ben dan ook niet de enige die op zoek is naar reeën...






Paars is de heide niet en dat zal hij dit jaar ook niet meer worden. Alles is dor en bruin.





Hoewel: ik vind nog precies één klein struikje bloeiende heide. Gauw een foto, want het is misschien wel het enige van dit seizoen.





Tussen het struweel scharrelt een groepje Leeuweriken. Maar is het nu een Boom- of toch een Veldleeuwerik? Ik kan het u niet met zekerheid zeggen.





Ja, dit is wel duidelijk natuurlijk. Ik noem het altijd de lampjes van de vlakten: de Roodborsttapuit. Een heel gezinnetje hangt rond en heeft het druk met elkaar.





 Nóg zo'n lastige, vooral omdat het een juveniel is: een Boompieper, of toch een Graspieper? Gezien de plek denk ik aan de eerste.






Ik kan altijd erg genieten van Sprinkhanen. Ze zijn erg alert en volgen je met hun ogen. Maar als je heel voorzichtig bent dan staan ze toe dat je heel dichtbij komt. Misschien wel net als mensen, eigenlijk.





Ja natuurlijk; waartoe ben je op aard, Vuurjuffer zijnde? Om te zorgen voor nageslacht. Dit wordt wel een paringswiel genoemd, en zo kunnen ze getwee ook best een stukje vliegen. Apart gezicht.





Een leuk gezicht: de Spreeuwenpuber is bezig te ruien naar het pak van zijn moeder.


6 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit, leuk Blog. Jammer dat de heide verdroogd is en je niet de mooie roze kleur kan laten zien. De leeuwerik is een boomleeuwerik. Dat kan je zien aan de oogstreep die door loopt tot achter de nek en elkaar daar raken. De pieper is inderdaad een boompieper. De stevige snavel en de aanwezige oogstreep maken het een boompieper. M.vr. gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pracht foto's heb je hier Gerrit.
    Mooie sfeerbeelden met de zon.
    De sprinkhaan staat er super mooi op.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie blog, vooral de eerste foto van de ree in het droge landschap vind ik prachtig. De laatste foto van de spreeuwen is ook super. sprinkhaantje, vogels en natuurlijk het takje bloeiende hei.... allemaal heerlijke plaatjes
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit,
    dit zijn toch wel hele mooie foto's zeg!
    Het reetje is echt super maar ook de enige foto van de bloeiende hei. Ik heb helemaal geen bloeiende heide gezien. Je vogeltjes mogen er ook zijn en dan met name foto 6. Echt een prachtige foto om te zien. Je insecten spreken boekdelen ;-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gerrit, prachtige sfeer daar op de (dorre) hei. Zeker bij de eerste foto. De vogels staan er ook knap op, mooi beest die Boomleeuwerik. Spreeuwen vind ik altijd fantastisch, leuk om ze zo samen te zien.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen