dinsdag 14 november 2017

Even iets moois nr. 298 - Herfst 5


Recentelijk waren we nog een weekendje aan het kamperen op de Veluwe.





De Ermelosche Heide; ik was er niet eerder.





We staan even stil bij een versteende kudde schapen.





Dat geeft een mooi contrast: zo'n donkere, bemoste stam tegen het lichte groengeel daarachter.





Een Geweizwammetje, hier op een stukje dood hout. Omdat het een los stronkje is kan ik het zo verplaatsen dat lichtval en achtergrond het mooist zijn.





Beetje luguber: net een hand die uit de aarde oprijst.





U kent hem: de Dikrandtonderzwam. Komt veel voor op stammen van loofbomen.





Heel veel zelfs.





Omdat het Speulderbos bekend staat om zijn 'dansende bomen' probeer ik daar mijn eigen draai aan te geven. Ik kies een wat langere sluitertijd en zwiep tijdens de opname de camera omhoog. Het geeft een bijzonder effect.





Een klein 'zwiepje' maakt een plaatje met een merkwaardige onscherpte. Apart om te zien.





Ik doe hetzelfde kunstje ook nog bij een wat donkerder stukje bos. Zo lijkt het iets van de Haagsche school of van een Franse impressionistische schilder. Ik denk dat hier toch bijna sprake is van echte Kunst...





Mooi doorkijkje ter afsluiting.


1 opmerking:

  1. Hoi Gerrit,
    Opnieuw hele fraaie herfstbeelden. De geweizwammetjes heb je heel mooi vastgelegd. Het is een geluk als een zwammetje o.i.d. op een stuk hout groeit dat je kan verplaatsen. Het is een volgens mij veel toegepaste truc. Van de dansende bomen vind ik de eerste en de laatste het meest aansprekend. Het is leuk om zo te experimenteren, want het kan verrassend mooie effecten opleveren.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen