woensdag 11 oktober 2017

Even iets moois nr. 293 - Herfst 2 (Hoge Veluwe)

Ik breng een halve dag door in het park De Hoge Veluwe, in de hoop op mooie paddenstoelen en misschien nog iets van de bronst van de edelherten...





Eerst maar even naar de vogelkijkhut, bij de ingang Otterlo. Maar langs het pad daarheen tref ik een aantal exemplaren van de Valse Kopergroenzwam. Daar kan ik niet zomaar aan voorbij lopen natuurlijk.





Vanuit de hut zie je de vogels heel dichtbij. Hij is qua licht ook niet heel makkelijk. Hier een Glanskop in het zonnetje, terwijl de achtergrond in de schaduw ligt.





Zo, die heb ik in geen jaren gezien, laat staan dat ik er een foto van heb. Het is de Zwarte Mees, die in de verte wat lijkt op de koolmees (maar bij nadere beschouwing toch echt heel anders is.) Leuk, snel en schuw vogeltje, dat ook nog eens telkens wordt weggejaagd door andere mezen.





Ineens zie ik een stronk die vol staat met Haarmosjes. Het is zo'n rommelig landschapje dat ik op goed geluk maar wat klik, want ik vind ze altijd erg prachtig.





Fraai, zo'n Koraalzwammetje. Als vuurtongetjes reiken ze omhoog, maar je ontdekt ze niet heel makkelijk. Ze zijn op z'n hoogst enkele centimeters groot.





Een aardige familiefoto, maar wie staan er eigenlijk op?





Leuke, kleine paddenstoeltjes. Ze doen me denken aan de Rode Zwavelkop, maar lijken toch ook net weer anders.





Nee, de Edelhertenbronst is voorbij. In laag tegenlicht staat een groepje vrouwtjes rustig te grazen, met af en toe een alerte blik naar die fotograaf.





De schemer is al gevallen wanneer een drietal Raven langs vliegt. Aan hun schorre 'wrok-wrok' zou je niet direct zeggen dat het een zangvogel is, en wel de grootste die we kennen.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit,
    echt een hele mooie serie.
    Ik heb er van genoten,
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie Gerrit en ja, het is ook echt paddenstoelentijd.
    Die eerste foto is ook echt gelijk een prachtige binnenkomer.

    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen