Ik mocht getuige zijn van de familieperikelen van twee vogelgezinnen. Leerzaam!
Hier een gezinnetje Fuut. Rommelige foto, maar zo zie je het wanneer een woonboot aan de overkant van de Vecht zich in het water spiegelt. De harmonie is jaloersmakend, schijnt...
Helaas. De beide kinderen blijven proberen bij vader op de rug te klimmen en die is daar niet (meer) van gediend.
En hoe fanatieker de pogingen van de kinderen, te hardhandiger de ouder probeert dit gedrag af te leren. Het gaat er ruig aan toe, helemaal niet anno 2026.
Ik vrees zelfs even voor het leven van een van de kuikens, maar kennelijk zijn de houwen met de snavel precies goed gedoseerd.
Uiteindelijk blijken de ouders eensgezind in hun afwijzing: kinderen, leer zelf duiken en vissen; we helpen je wel maar er wordt niet meer alleen maar geprofiteerd! Leerzaam.
Een kuiken van de Zwarte Stern. Hij zit alleen op het nest. Naar zeggen waren er vorige week nog twee, maar is er eentje verdronken toen hij ondersteboven in het water terechtkwam (??)
In zijn eentje, dus hij krijgt voldoende aandacht en voer. Dat bestaat uit kleine visjes en vooral libellen; heel veel libellen.
Hier de andere ouder; deze is wat zwarter dan de eerste.
Af en toe komt een van de ouders de kleine gezelschap houden. Hij kruipt dan een poosje in de schaduw van de grotere vogel om wat hitte kwijt te raken. Maar als zo'n smakelijke libel wordt bezorgd is dat belangrijker dan de koelte van wat schaduw.
Nooit eerder gezien: in dezelfde plas zwemt een moeder Kuifeend met een sliert jongen. Ze worden tamelijk fanatiek aangevallen door de sterns. Geen idee waarom...
De vlotjes worden jaarlijks door vrijwilligers schoon gemaakt, opgeknapt en in april weer in het water gebracht. Er zijn niet veel plekken meer waar de Zwarte Stern nog helemaal natuurlijk broedt, op drijvende vegetatie van bijv. krabbescheer.
Tijdens die onweersbuien in de nacht heb ik wel anderhalf uur vanuit het dakraam de lucht gefotografeerd in een poging de bliksem vast te leggen. Lukte deels.
Een bij mijn weten nieuwe bezoeker in de tuin: de Bruine Korenbout! Prachtige libellensoort.
Een oude bekende in de tuin maar eveneens heel fraai: de Gewone Oeverlibel. Prachtige insecten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten