vrijdag 24 maart 2017

Even iets moois nr. 278 - van boom en dam

Eerst nog wat foto's van begin deze maand, die ik nog niet eerder heb laten zien. 





 Een Torenvalk in een doornige struik; misschien een meidoorn?





Diezelfde Torenvalk (of toch een andere?) speurt het talud van een dijk af, op zoek naar muizen. Omdat er een straffe wind staat hoeft hij zijn vleugels in het geheel niet te bewegen.





Een Knobbelzwaan gaat zich zitten poetsen, vlak voor me.





Op de Brouwersdam foerageert een groepje Paarse Strandlopers. Eerst maar eens observeren of ze een bepaalde kant uit lopen. Dan een meter of 50 ervoor gaan zitten en hopen dat ze dichterbij komen scharrelen. Vaak lukt dat wel.





Een tweede groepje Paarse Strandlopers zoekt eten nét over de rand van de dam. Zodoende zien ze mij niet wanneer ik naar beneden loop en op mijn knieën ga zitten wachten of ze naar boven willen komen.





Ik word geholpen door de vloed die opkomt. De Paarse Strandlopers worden verdreven naar bovenop de dam. Bijna te laat krijg ik in de gaten dat als ik op ooghoogte met deze vogeltjes zit en de golven om hun poten spoelen... Nét op tijd weet ik de camera te redden van een zout bad...






Vandaag voerde de vogelvrije dag (onder andere) naar de Lepelaars. Een kolonie huist in de bomen langs de A200, waar ze (naar verluidt) de nesten van de blauwe reigers hebben gekaapt. Dit paartje is het helemaal eens; ze kroelen wat af met die lange snavels.






Hetzelfde stelletje. Je kunt zo goed zien waarom ze Lepelaar heten; spoonbill in het Engels.





Onhandig scharrelen de Lepelaars door de bomen, op zoek naar losse takken om hun nest mee te bouwen en te verstevigen. Het blijft een bijzonder gezicht!


3 opmerkingen:

  1. wat een geweldig mooie momenten laat je hier zien Gerrit het is genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's Gerrit!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerrit, weer een mooie serie. Ik vind vooral de Torenvalk in vlucht heel mooi. De Lepelaars in de bomen blijf ik toch heel apart vinden... ben gewend aan Quackjeswater!!

    BeantwoordenVerwijderen