zondag 28 januari 2024

Even iets moois nr. 539 - Van groot tot heel klein...

Hè hè, eindelijk zag ik de Europese Kanarie waar ik al voor de zesde keer op uit was. Voor een foto was het te ver, maar ik had nog andere wensen op mijn lijstje...





Kijk, de Ransuil. In een vrij dichte boom zitten er vier; hun vaste roestplaats in de winter. Op de foto lijkt de vogel vrij fors, maar hij is maar zo'n 35 cm groot. Zijn oorpluimen waaien helemaal opzij in het straffe westenwindje.





Nou zeg, gekker moet het niet worden: een Flamingo! Terwijl ik de tranen in mijn ogen heb van de ijzige wind kom ik zomaar deze tropische verrassing tegen.





De meest noordelijke kolonie Flamingo's broedt in het Zwillbrocker Venn, op de grens met Groenlo. Die groep overwintert op de Grevelingen bij Nieuwe Tonge en is misschien wel 50 exemplaren groot. Deze maakt in zijn eentje een uitstapje naar de randmeren, maar zal straks gewoon weer aansluiten bij de groep.





De schemering valt al wanneer ik plotseling in een kudde Goudhaantjes verdaag. Het kleinste vogeltje van ons land. Extreem beweeglijk en het is dan ook vrijwel onmogelijk er een plaatje van te maken. Deze is bijna gelukt.
Als kind droomde ik boven het vogelboek dat ik misschien, ooit in mijn leven, nog eens een Goudhaan zou kunnen zien. Die droom kwam al jaren geleden uit, maar ik moet er toch steeds aan denken wanneer ik een Goudhaantje zie...



5 opmerkingen:

  1. Het goudhaantje was in mijn jonge jaren ook een van mijn favorieten en inderdaad moeilijk te spotten maar ooit een nestje gevonden in dierenpark Wassenaar, heel bijzonder

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie fotos. Bij ons in de buurt zit er soms ook zomaar 1, die is geringd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerrit,
    die Waldohreule konnte ich vor ein paar Jahren auch fotografieren, ich konnte sie erst gar nicht erkennen in der Weide aber ein andere Fotograf zeigte mir durch seinen Sucher wo sie sind.. wir mussten laut lachen... tolle Bilder.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, Eerst al de Eurokannetjes ( zo noemt mijn broer ze, en ik vind dat grappig) Lekker in de buurt, Dat een geweldige plaat van een stoere ransuil, altijd geslaagd en vertederend om te zien. De flamingo's zijn een feestje. Goudhaantjes zijn super leuk, schattig én héél snel! Leuk dat je er altijd weer aan moet denken dat het ooit een wens was ze te zien.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen