zondag 14 januari 2024

Even iets moois nr. 537 - Twitchen!

Ik zag vorig jaar 184 soorten vogels, waaronder slechts enkele zeldzaamheden. Ik besloot daarom deze maand eens te investeren in een aantal vogels die ik niet dagelijks tegenkom. Twitchen dus: soorten jagen! Gelukkig zitten er diverse niet alledaagse verschijningen in de omgeving. En soms is de bijvangst ook alleszins de moeite waard...





Pestvogel; zeldzaam. Er zitten er twee in Alkmaar en omdat ik er toch langs kom uit mijn werk kostte dit plaatje me niet meer dan een half uurtje. Schitterende vogel met zijn kuifje en zwarte masker. Absoluut niet schuw.





Ja, ik snap dat u even de adem inhoudt. Want in een groep van zo'n 200 kleine rietganzen zie je één Roodhalsgans. Zeldzaam. Vanuit Siberië en omstreken trekken ze in de winter naar Bulgarije en Roemenië, maar een enkeling sluit zich aan bij een groep grauwe of rietganzen en belandt dan in west-Europa. Waar zijn verschijnen steevast tot grote opwinding leidt onder vogelaars.





Bonte Kraai. Ook een zeldzaamheid. Woont in oostelijker landen en overwintert wel in Duitsland. Een enkeling dwaalt af naar onze contreien. Nogal schuw omdat hij in eigen land wordt bejaagd.





Nog een zeldzaamheid: de Witoogeend. Bewoner van zuid-oost Europa en zo af en toe waait er eentje naar onze lage landen.





Niet zeldzaam, maar toch nooit gezien: Eksters die elkaar op leven en dood bevechten! Even heb ik de neiging tussenbeide te komen, maar dan kies ik ervoor om plaatjes te maken.





Het lijkt erop dat er één indringer is in een vaste groep en die verzet zich hevig als hij niet wordt geaccepteerd.





Grote foto met veel niks. Het gaat in dit geval om een verre plaat met daarop een Grote Burgemeester, die rechtse. Goed herkenbaar aan het ontbreken van zwart in de veren, maar wel met een donkere snavelpunt. Zeldzaam. Omdat hij groter is dan onze grootste meeuwen boezemt hij ontzag in, overal waar hij verschijnt. Bewoner van de noordelijke Atlantische Oceaan.





Heel gewoon: de Slobeend man. Kenmerkend is de enorme snavel, waarmee hij de bulldozer is onder de eenden.





Zeldzaam, en de tweede keer dat ik hem voor de lens krijg: de Zwarte Ibis. Woont in zuid-oost Europa. Foerageert op modderige vlakten en waarschijnlijk door de regen van de laatste weken vindt hij in een weiland ook genoeg te eten.





Heel gewoon, deze Dodaars. Ons kleinste fuutje. Ziet er in zomertenue kleurrijker en aantrekkelijker uit dan in dit winterpak. Maar dat geldt niet alleen voor dodaarzen natuurlijk.





Gaat het over zeldzaam, dan is dit de overtreffende trap: de Zwartbuikwaterspreeuw is zeer zeldzaam. Prachtig getekende vogel die vaak onder water vertoeft. Waterspreeuwen zijn algemeen in en langs snelvlietende beekjes in de bekende vakantielanden. Waarom deze nu al vele weken aan de Zoetermeerse plas bivakkeert is iedereen een raadsel.





Niet zeldzaam, wel erg mooi: de Grote Gele Kwikstaart. Woont en broedt hoofdzakelijk in oostelijker streken van ons land, maar komt in de winter ook in het westen voor. Ik vind het een schoonheid!



4 opmerkingen:

  1. Hallo Gerrit,
    du nennst es Beifang , wenn ich so schöne Vogelfotos bekommen würde wäre das ein Highlight für mich..;-))
    Tolle Bilder geworden..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gerrit, geslaagde twitch. Mooie opnamen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pffft, Wat een heet twitchen!!! En ook nog eens super mooi geplaat!
    Genieten, ook van de gewone soorten!
    Groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit
    Mooie serie laat je zien.
    Veel mooie vogels en Eenden.
    De pestvogel vind ik super leuk en mooi.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen