zondag 20 oktober 2024

Even iets moois nr. 560 - Paddenstoelen en kasteel De Haar

Ik zal het maar opbiechten: ik verkeer in transitie. Op meerdere fronten zelfs. Om te beginnen ga ik deze week met pensioen. Dat betekent een nieuw begin, want ik blijf nog 2 dagen werken omwille van de discipline en structuur. Bezien hoe dat mij en mijn duifje bevalt.
Daarnaast schakel ik over naar andere foto-apparatuur. Na 50 jaar spiegelreflex wordt het micro-four-thirds ofwel mft. Dat is een systeemcamera met als hart een kleine chip zodat ook de apparatuur kleiner en lichter kan worden. De foto's hieronder zijn gemaakt met het Panasonic 100-400 objectief van mijn vrouw, aan de OM-1. De resultaten lijken me excellent.
En dan kocht ik ook nog een drone als uitbreiding van de fotohobby. Maar waar ik dacht alleen luchtfoto's te gaan maken, heb ik ook aardigheid in het filmen vanuit de hoogte. Hieronder vind je een link naar een filmpje op mijn eigen YouTube-kanaal "Stam vliegt." Ik combineer daar deze foto's met beelden van kasteel De Haar, met nog een muziekje er onder. Helaas gaat met het uploaden een deel van de kwaliteit verloren. Jammer. Ik hoor graag wat je ervan vindt.





In het park rond het kasteel staan veel Geschubde Inktzwammen. Mooie, fotogenieke paddenstoelen in diverse stadia van hun korte leven.





Ze komen op als een soort knots en vouwen dan open, en al gelijk zie je dan de zwarte inkt-rand.





De Rode Zwavelkop. Ik kende hem niet hoewel hij zeer algemeen is. Maar wie ooit de grote paddenstoelengids heeft doorgebladerd, die snapt dat je zelfs van de algemene soorten er meer niet dan wel ziet.





De Grote Kale Inktzwam, nog vers.





Hier nog zo'n geschubde, stoer in zijn eentje. Zowel de schubben als de zwarte rand zijn mooi zichtbaar; druipen doet hij nog niet.





De Bundelfranjehoed. Grappig dat achter het verse groepje nog een bundel vergane exemplaren staat.





Honingzwammen, de 'echte.' Dit in tegenstelling tot de sombere honingzwam, die wat bruiner getint is. Mooi, die stekelhoedjes. Ze zijn eetbaar, mits eerst gekookt en dan gebraden; kookwater weggooien en de stelen ook. Dat lijkt me zo bewerkelijk dat ik ze net zo lief laat staan.





Nog een sfeerplaatje van de kasteellaan.




Zoals beloofd hier de link naar mijn video op YouTube: 
https://www.youtube.com/watch?v=5lTDzVuDqLg

1 opmerking:

  1. Hoi Gerrit, gefeliciteerd met nog meer vrije tijd om al je nieuwe apparatuur uit te proberen. Je video op YouTube opgezocht en een duimpje omhoog aangeklikt. Heel gaaf gedaan! Ik fietste er vanmiddag nog langs, maar zo uit de lucht is echt indrukwekkend! De paddenstoelen zijn beeldschoon gefotografeerd!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen