woensdag 1 februari 2017

Even iets moois nr. 271 - dagje vogelhut (1)

Voor veel vogelfotografen een mooie gelegenheid om van dichtbij allerlei soorten vogels te fotograferen in een entourage die je deels kunt aanpassen naar je eigen smaak: huur een vogelhut. In dit geval de befaamde HBN nr. 7 op de Sallandse heuvelrug. De omgeving 'garandeert' een mooie collectie bosvogeltjes, met wellicht nog een plotselinge roofvogel. Maar het is en blijft natuur en je zult moeten afwachten. Dat doen we dan ook, bij een temperatuur van de hele dag onder 0...





De Kuifmees komt regelmatig langs, soms met twee of drie tegelijk. Nerveuze vogeltjes die bijna niet te 'vangen' zijn in de lens. De lichte achtergrond is een groepje verdorde dennen waar de middagzon op schijnt. Bijna altijd mooi: onderwerp in de schaduw, achtergrond in de zon! 





Ook al zo'n razendsnelle rakker: de Glanskop. Een echte bosvogel die je in het dorp niet tegenkomt.





Een altijd schuwe vogel laat zich heel even een klein beetje zien: de Grote Lijster. Het heeft vele jaren geduurd voor ik mijn eerste zag. Daarna zijn ze makkelijk te herkennen aan hun grote vliegbeeld en kenmerkende 'krrrrrrrrrrrrrrrr...'





Ik moet het maar gewoon toegeven: ik ben en blijf een beetje verliefd op de Roodborst. Op de een of andere manier is ie altijd fotogeniek, en met zijn donkere kraalogen heeft hij blijvend mijn sympathie.





Verdraaid, hij laat net zijn kop niet genoeg zien. Maar daardoor wordt wel duidelijk waaraan deze lijstersoort zijn naam ontleent: Koperwiek. Jammer dat hij niet even blijft om te poseren.





Vooruit, omdat ze zo schattig zijn: nog maar even een Kuifmees. En omdat het zo'n kunst is om ze vast te leggen.



4 opmerkingen:

  1. Erg leuke foto's! Het roodborstje is mijn favoriet :)
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerrit, dat is wel een dagje afzien in de hut met 0 graden celcius... Het resultaat mag er zijn. Vooral de glanskop vind ik fantastisch mooi. Hier de lichte achtergrond precies achter de vogel. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De kuifmeesjes zijn mijn favoriet! Fraai! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's, vooral die leuke kuifmees heb je er supermooi op.
    De vogelhut is dan de perfecte plek om dit soort plaatjes te kunnen schieten.
    Hier vallen de mooie rustige achtergronden op. Leuke plek daar om vogeltjes te fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen