zondag 5 november 2023

Even iets moois nr. 529 - Oisterwijkse vennen en bossen

De vrijdag zou ongeveer droog blijven met niet al te veel wind in het binnenland. Ik dacht aan iets met herfstkleuren en paddenstoelen en zodoende begaf ik mij naar de Oisterwijkse vennen en bossen. Daar moest ik toch aan mijn trekken kunnen komen, dacht ik. Dat was ook zo.





Een prachtig herfsttafereeltje: op dood hout tref ik een groepje Fraaisteelmycena aan.





Leuk gezicht, zo'n stapel Glimmerinktzwammetjes die tegen een boom op lijken te klimmen.





Waar ik vermoedde dat ik getrakteerd zou worden op intens gekleurde bomen, daar viel dat een beetje tegen. Wel zo hier en daar tussen het groen in, maar niet de uitbundigheid die ik hoopte. Hiermee wil ik overigens niets af doen van de schoonheid van het gebied, want mooi is het!





De Grote Stinkzwam vind ik op de geur; nou ja, stank eigenlijk. De fraaie groene hoed is al grotendeels verorberd door de vliegen die zodoende zorgen voor de verspreiding van de sporen, het genetisch materiaal van deze zwam. U ziet er een paar zitten.





Het Grote Goorven. Goor is een oud woord voor moeras.





Ik speur naarstig tussen afgevallen blad en dode boomstronken als ik een man op zijn knieën bij een bemoste tak zie zitten. Aha, hij heeft de Houtknotszwam gevonden, een soort waarnaar ik ook op zoek ben. Gebroederlijk turen we door onze macrolens naar het landschapje dat ontstaat door het onderwerp te isoleren van zijn omgeving. Dodemansvingers worden ze ook wel genoemd.





Het Van Esscheven, ook al zo'n plaatje.





Nou zeg, wat een schoonheid. Het is de Narcisamaniet, een werkelijk kakelvers exemplaar. Ik zag hem nooit eerder hoewel hij vrij algemeen heet te zijn.





Gekleurde blaadjes, ze zijn er best wel en ondanks de wind van de afgelopen dagen nog behoorlijk vast aan de takken.





Gewone Zwavelkop. Leuk dat je ze hier ziet in verschillende stadia van verval en vergankelijkheid.





Je oog moet er maar net op vallen: de Rechte Koraalzwam.





Mooi, het licht dat door de bladeren speelt.





Een groepje van de Grote Bloedsteelmycena op een omgevallen boom.





Dit is hetzelfde groepje Fraaisteelmycena als op de eerste foto, alleen vanaf de andere kant gefotografeerd. Toch weer een heel ander plaatje en allebei hebben ze hun charme.


3 opmerkingen:

  1. Schitterende foto's, Gerrit!
    Vooral die Narcisamaniet en de grote bloedsteelmycena's. De omgeving is extra mooi in herfstkleuren!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hooi Gerrit
    mooie foto's de herfst spat er van af erg mooi,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige herfstserie Gerrit.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen