zondag 4 juni 2023

Even iets moois nr. 516 - tussen riet en wilg

De vogelvrije vrijdag begon met wilde plannen, maar uiteindelijk kwam ik niet verder de Zouwe Boezem en omliggende polders. En daar was meer dan zat te beleven.





De jonge Tjiftjafs zijn dan wel uitgevlogen, maar ze laten zich nog graag het voedsel in de snavel stoppen. En zeg nou zelf: het ziet er toch meer dan smakelijk uit...





Hier twee jonge Tjiftjafs van een ander gezin, eveneens wachtend op de bevoorrading.





Even wat kleurigheid hoor; een Putter in de top van een fruitboom.





Nou ja zeg, ik vraag me 's morgens nog af waarom ik nog geen Grauwe Vliegenvanger heb gezien, loop ik er zomaar eentje tegen het lijf! Leuke achtergrond, zo'n plaatstalen loods...





De Grauwe Vliegenvanger zit in de categorie Klein Bruin Vogeltje en is qua zang en gedrag volstrekt onopvallend. Toch makkelijk te vinden omdat hij vanuit een boom of struik telkens opvliegt om een (jawel) vlieg of zo te vangen.





De jubel van de Zanglijster meandert over de boomtoppen en is tot 's avonds laat te horen. Maar vooral in het wat vroegere voorjaar. Ik vermoed dat deze zingt omdat de ouderzorg inmiddels is afgelopen. Zelf zing ik ook vaker dan vroeger...





Hier kwam ik eigenlijk voor: de Purperreiger. Een nogal bijzondere verschijning, iets kleiner dan zijn neef de blauwe, maar heel apart gekleurd. Behalve dat zijn de dolksnavel en de slangenhals zeer kenmerkend.





Hij is vooral te vinden in de weidegebieden van Zuid-Holland en Utrecht, plus de kop van Overijssel, maar er zijn streken in ons land waar hij nooit gezien wordt.





Ach, kon ik u maar laten horen wat u hier ziet: de Bosrietzanger. Onooglijk van verschijning; houdt zich bovendien het liefst verscholen in het riet. Maar zijn zang is werkelijk ongeëvenaard. Een oneindige stroom van klanken, trillers, melodietjes, fluitjes en wijsjes in een verbluffende verscheidenheid. Hij is een imitator en leent van alles en overal wat hij hoort. En van koolmees uit Nederland tot weet ik wat in Afrika, hij brengt het allemaal. Overal te vinden waar riet en struiken staan, dus woon eens een concertje bij. Hoort u ooit uit het riet een geluid alsof iemand met zijn nagel over de tanden van een stalen kammetje roetsjt? Ik zeg u: Bosrietzanger!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit,
    Wat een mooie serie!
    Die eerste foto. pffft Ik heb dit voeren aan de jongen nog nooit zien gebeuren bij de tjiftjaf en dat je daar nou zo'n mooie foto van kon maken!
    Dan een putter boven op rode boomvrucht echt een plaatje. De grauwe vlieg heeft een lief bekkie en die soort zie ik ook te weinig. Schitterende houdingen van de fraaie purperreiger. Dit jaar zijn er veel tuinfluiters en veel bosrietzangers, een feest!! Maar zo mooi op de foto is echt mazzel!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit
    wat mooi dit is genieten vooral de eerste foto,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen