zondag 15 november 2020

Even iets moois nr. 412 - Rondje kust

De vogelvrije vrijdag bracht een rondje kust. Ik verwachtte er niet veel van (qua foto's) en zelfs dat kwam amper uit...





Rotganzen. Ik dacht even te maken te hebben met de zeldzame Zwarte Rotgans (die rechtse), maar bij nader inzien zal het toch een gewone zijn. Evenzogoed best zwart.





Een leuk gezicht, al die Scholeksters op de basaltblokken. Ze vallen totaal niet op, behalve hun oranje snavel. Uit de verte zie je in eerste instantie dan ook niet meer dan een verzameling oranje streepjes.





Wulpen zijn er volop te vinden langs onze kusten. Hier zie je hoe groot zo'n beest eigenlijk is. Mischien wel zowat twee keer een Scholekster.





De Oosterschelde dam, Neeltje Jans zeg maar, kent drie etappes: Hammen, Schaar en hier de sluizen in de Roompot.





De Drieteenstrandlopers zijn inmiddels ook gearriveerd. Wintergasten die ik zeer waardeer omdat ze totaal niet schuw zijn. Ik loop er dan ook voorzichtig naar toe en terwijl de scholeksters daar ver achter allemaal opvliegen, negeren de Drieteentjes mijn aanwezigheid volledig.





Hier foerageren ze gedrieën in de plasjes onderaan de waterkering.





De zon staat inmiddels laag en verdwijnt ook nog eens achter een dik wolkendek. Ik heb dan ook pas laat in de gaten dat er vlak naast me een tweetal Paarse Strandlopers eten zoekt tussen het aangespoelde wier. Ze kijken me nauwelijks verbaasd aan en gaan verder alsof ik er niet toe doe. Iets om over na te denken...


2 opmerkingen:

  1. Mooi Gerrit, de paarse strandloper vind ik heel mooi. De drieteenstrandlopers zijn ook mooi, al zie ik ze hier weinig aan de Oosterschelde. Mooie blog. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,
    Nou, ik vind het niks tegenvallen!
    Mooi!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen